نماینده خاش: به مستضعفین جهان کمک می‌کنیم، اما مردم کشورمان نه آب دارند و نه تلفن

9 10 2010

نماینده خاش: به مستضعفین جهان کمک می‌کنیم، اما مردم کشورمان نه آب دارند و نه تلفن
بسیار تأسف‌برانگیز است که با گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی و در حالی که به بسیاری از مردم مستضعف جهان کمک می‌کنیم، مردم مسلمان کشورمان به آب بهداشتی دسترسی ندارند. / در برخی مناطق حتی تلفن ثابت و دسترسی به آن وجود ندارد و تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد که متأسفانه در روستاها و در بخش‌های کورین و ایرندگان و دهستان‌های بخش میرجاوه عملاً پوشش تلفن همراه هم وجود ندارد.
حمیدرضا پشنگ، نماینده خاش و میرجاوه، با انتقاد شدید از عدم دسترسی مردم حوزه انتخابیه‌اش به آب بهداشتی، گفت: بسیار تأسف‌برانگیز است که با گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی و در حالی که به بسیاری از مردم مستضعف جهان کمک می‌کنیم، مردم مسلمان کشورمان به آب بهداشتی دسترسی ندارند. نبود آب بهداشتی یعنی نبود جامعه سالم. نبود جامعه سالم یعنی بحران و معضلات اجتماعی.
این عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با یک هفته نامه محلی، با اشاره به ضعف زیرساختهای ارتباطی در این منطقه، خاطرنشان کرد: در برخی مناطق حتی تلفن ثابت و دسترسی به آن وجود ندارد و تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد که متأسفانه در روستاها و در بخش‌های کورین و ایرندگان و دهستان‌های بخش میرجاوه عملاً پوشش تلفن همراه هم وجود ندارد و نتیجه آن عدم توانایی مردم در ارتباط است. مردم به شدت گله‌مندند که ارتباط لازم را ندارند و در مواقع ضروری به شدت به مشکل برمی‌خورند.
نماینده ۴۴ ساله خاش، میرجاوه، نصرت آباد، کورین و ایرندگان در مجلس، همچنین به نبود پوشش صدا و سیما در بخشهایی از استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: وضع صدا و سیما از وضع عملکرد مخابرات هم در استان ما و به ویژه حوزه انتخابیه من بدتر است. عملاً در مراکز بخش‌های حوزه انتخابیه من فقط یک کانال را می‌توانند دریافت کنند. در بحث شبکه استانی هم وضع همین است. آنچه می‌تواند بیننده داشته باشد،‌عملاً قابل دسترس نیست.
کلمه ـ شنبه, ۱۷ مهر, ۱۳۸۹
مشروح گفت‌وگوی هفته نامه مندیل با نماینده خاش و میرجاوه را که در خبرگزاری خانه ملت منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

اگر بخواهید به مهم‌ترین مشکلات حوزه انتخابیه خودتان اشاره کنید، مردم در آنجا با چه معضلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، به ویژه آنکه شما همواره از رسانه ملی یعنی صدا و سیما انتقاد داشته‌اید؟

بله، متأسفانه در تازه‌ترین بازدیدهایی که از حوزه انتخابیه‌ام داشته‌ام، با معضلاتی که مردم با وجود طرح آنها همچنان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، مواجه شدم. این معضلات چند محور اساسی دارد که مهم‌ترین آن عدم دسترسی به آب شرب بهداشتی است. دیگر ضعف عدم پوشش شبکه مخابرات به ویژه تلفن همراه و دیگر موضوع عدم دسترسی مردم به برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

اینکه می‌گویید مردم به تلفن دسترسی ندارند، به چه معناست؟ یعنی امکان تماس به صورت عادی با تلفن ثابت هم نیست که می‌گویید مخابرات پوشش کافی ندارد؟

بله، دقیقاً همینطور است. بنده حتی به معاون پارلمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تذکر دادم و خواستار پیگیری موضوع شدم، اما هیچ توجهی به این مسئله نشده است. نتیجه اینکه مردم به شدت گله‌مندند زیرا ارتباط لازم را ندارند و در مواقع ضروری به شدت به مشکل برمی‌خورند. در مناطق بازدید شده حتی تلفن ثابت و دسترسی به آن وجود ندارد و تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد که متأسفانه درروستاها و در بخش‌های کورین و ایرندگان و دهستان‌های بخش میرجاوه عملاً پوشش تلفن همراه هم وجود ندارد و نتیجه آن عدم توانایی مردم در ارتباط است.

با این وصف عملاً ارتباط برقرار کردن در حوزه انتخابیه شما در عصر ارتباطات مخدوش است. موضوع صدا و سیما چیست؟ مگر می‌شود صدا و سیما با این همه شبکه استانی و برون‌مرزی در کشور خودمان پوشش‌دهی نداشته باشد؟

در واقع باید بگویم وضع صدا و سیما از وضع عملکرد مخابرات هم در استان ما و به ویژه حوزه انتخابیه من بدتر است. عملاً در مراکز بخش‌های حوزه انتخابیه من فقط یک کانال را می‌توانند دریافت کنند. در بحث شبکه استانی هم وضع همین است. آنچه می‌تواند بیننده داشته باشد،‌عملاً قابل دسترس نیست. این در حالی است که می‌دانید در حال حاضر هرکجا سیم برقی وجود داشته باشد، می‌توان به راحتی به انواع شبکه‌های تلویزیونی دست یافت. شما ببینید حداقل ضرر این اتفاق عدم دسترسی مردم منطقه ما به برنامه‌های آموزشی است.
موضوع این است که اساساً تلویزیون جزء برنامه‌های آموزشی و سرگرمی، ابزاری حاکمیتی نیز هست. نبود امکانات و عدم پوشش برنامه‌های تلویزیون رسمی کشور در یک استان به کمرنگ شدن حضور حاکمیت تبدیل می‌شود. در حال حاضر با قیمتی اندک می‌توان ماهواره و رسیور تهیه کرد و انواع شبکه‌های تلویزیونی را دریافت کرد و این بسیار ناگوار است که ما تلویزیون خودمان را در استانی از کشور نتوانیم در دسترس داشته باشیم.
بله، اما کسی به این حرف‌ها گوشش بدهکار نیست. این ضعف برای ما گران تمام می‌شود. این وصف ناتوانی صداوسیما عملاً به ناتوانی مسئولان و دولتمردان در رسیدن به اهداف نظام ارزشمند جمهوری اسلامی منجر شده و می‌شود. متأسفانه باید به صراحت بگویم از این خلأ موجود دشمنان جمهوری اسلامی ایران سوء‌استفاده کرده و برنامه‌ریزی در شبکه‌های ماهواره‌ای خلأ برنامه‌های ایرانی و ارزشی را با برنامه‌های خود پرکرده‌اند.
اتفاقی که افتاده است این شده که صداوسیما به هر دلیل در استان سیستان و بلوچستان کمرنگ ظاهر شده و جای حضور رسانه ملی را تبلیغات و بمباران تبلیغاتی دشمنان پر کرده‌اند. متأسفانه از سوی ایران و دولت نیز هیچ پدافندی صورت نگرفته و از نظر رسانه‌ای و تبلیغات رسانه‌ای در ضعیف‌ترین شکل ممکن عمل کرده‌ایم.

با این وصف شما هیچ اقدامی انجام نداده‌اید؟

مگر می‌شود اقدامی انجام نداده باشم. نه تنها من که سایر نمایندگان استان سیستان و بلوچستان از این ضعف گله‌مند هستند و موضوع را بارها تذکرداده‌اند. بنده نیز به جز طرح موضوع با ریاست سازمان صداوسیما مکاتباتی در این زمینه داشته‌ام و نسبت به این خلأ‌ها هشدار داده‌ام. اگر نطق‌های بنده را در مجلس شورای اسلامی مرور کنید محوری‌ترین بحث همیشه خلأهای عملکرد صداوسیماست اما متأسفانه تاکنون نه من پاسخی دریافت کرده‌ام و نه در عمل شاهد تغییری بوده‌ایم.

موضوع نبود آب چیست؟ چگونه شما به آب شرب بهداشتی دسترسی ندارید؟

خب متأسفانه باید تصریح کنم که موضوع آب به یک مسئله بحرانی تبدیل شده و اینکه در جایی نظیر مرکز بخش «کورین» آب شرب برای مردم در دسترس نیست و مردم با نبود آب بهداشتی مواجهند.
جالب است که فرماندار هم در بازدید اخیرمان حضور داشتند و از این موضوع متعجب شدند. این اصلاً پسندیده نیست که بعد از ۳۰ سال که از عمر پربرکت نظام اسلامی ما می‌گذرد و با وجود تمام کمک‌هایی که به مردم مستضعف جهان می‌کنیم هنوز مردم مسلمان کشور خودمان به آب بهداشتی دسترسی ندارند. نبود آب بهداشتی یعنی نداشتن جامعه‌ای سالم. نبود جامعه‌ای سالم یعنی بحران و یعنی معضلات اجتماعی. در چنین شرایطی چگونه می‌توان دانش‌آموزان را تحت‌پوشش قرار داد؟ چگونه ادارات می‌توانند خدمات‌رسانی کنند؟ دسترسی به آب آشامیدنی یعنی نخستین گام ایجاد زیرساخت‌ها توسط دولت و حاکمیت.

در این زمینه چه پاسخی از سوی مسئولان مطرح می‌شود؟

هربار که فریاد اعتراض برآورده‌ایم تنها شنیده‌ایم که مسئولان می‌گویند در حال مطالعه هستیم. این پاسخی نیست که مسئولان بدهند. آن هم در قبال آب، این فرار از مسئولیت است.

یکی از مواردی که شما همواره پیگیر آن بوده‌اید بحث آموزش و پرورش و وضعیت شاغلان در این میدان مهم فرهنگی در استان سیستان و بلوچستان است. با توجه به سابقه خود شما در آموزش و پرورش از استخدام معلمان چه خبری دارید؟

خب نخست اینکه جای تشکر و تقدیر دارد که سرانجام آموزش و پرورش درخصوص جذب نیروهای بومی خصوصاً در مناطق محروم چون سیستان و بلوچستان اقدام مقتضی را به عمل آورد. تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریسی نیز جای تقدیردارد. حدود ۵ هزار نفر از نیروهای حق‌التدریس و نیروهای جدید هم تعیین تکلیف شده‌اند، هم استخدام و جذب و این می‌تواند نقطه عطفی در استان در رابطه مردم با دولت باشد. اما هنوز گله‌مندی‌های بسیاری مطرح است.

دیگر گله‌مندی برای چه؟ مگر هنوز بحث‌های مربوط به گزینش و حاشیه‌سازی مطرح است؟

بله. متأسفانه این قبیل رفتارها به ابزاری برای نوعی اذیت و آزار و تسویه‌حساب‌های شخصی بدل شده است. نکته اینجاست که افرادی با ۱۵ یا حتی ۲۰ سال سابقه فعالیت صادقانه در آموزش و پرورش قربانی این نوع رفتارها شده و می‌شوند. به این معنا که فردی با یک معلم مشکل دارد و بعد می‌رود و می‌گوید فلانی مشکل دارد. بعد هسته‌های گزینش بدون توجه به اینکه این فرد گزارش‌دهنده قابل اعتماد است یا نه همین حرف را پایه اقدام خود قرار می‌دهند و معلم موردنظر معلق می‌شود، آیا این گزارش ‌واهی به نتیجه برسد یا نه. این اصلاً برای مردمی که با عشق به نظام سال‌ها خدمت کرده‌اند نتیجه خوبی دربرندارد. باز هم از وزیر محترم تقاضا داریم نسبت به این قبیل اقدامات هسته‌های گزینشی توجه بیشتری به خرج بدهند.


کارها

Information

بیان دیدگاه