سخنان امام جمعه اهل سنت زاهدان و تحریکات «زاهدان پرس» و خشم گردانندگان این سایت از «می مکران»

31 01 2011

می مکران ـ حوادث تایباد و موضع گیری مولوی عبدالحمید، خشم مقامات استانی و رژیم را برانگیخته است. حالا موج حملات به او روز به روز گسترده تر می شود. در آخرین واکنش سایت «زاهدان پرس» تلاش کرده است تا برای سازماندهی مخالفت با مولوی عبدالحمید ، نشان دهد که عده ای از روحانیون اهل سنت با نظرات او مخالفند و از این طریق حملات خود را بر او افزایش دهند. واقعیت این است که سرکوب خشن ملی و مذهبی در بلوچستان و در هم کوبیدن هر نوع امکان ابراز انتقاد، در بلوچستان به جائی رسیده سخن گفتن در نماز جمعه را نیز بر نمی تابند. واقعیت این که تلاش سازمان یافته ای صورت می گیرد تا مشکلات مردم زحمتکش منطقه و فشار فقر و گرانی بویژه پس از حذف یارانه ها را از اذهان مردم منحرف کرده و با سازماندهی یک جنگ مذهبی بر مشکلات واقعی مردم سرپوش بگذارند. این نکته ای است که نباید از چشم فعالان سیاسی بلوچستان دور بماند.
سنی آنلاین ـ عدم توجه به اعتقادات مذهبی اهل سنت در مورد تعیین امام جمعه، باعث بروز مشکل در تایباد شد
جمعه, 08 بهمن 1389
امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه نمازهای جمعه اهل سنت بیش از آنکه سیاسی باشد عبادی است، اهداف برگزاری نمازهای جمعه اهل سنت و شیعه را متفاوت با یکدیگر توصیف کرد. ایشان همچنین شیوۀ انتخاب امام جمعه شیعه و سنی را یکی دیگر از تفاوت های موجود دانست و بر این اساس علت شکل گیری اتفاقات هفته گذشته در مراسم نماز جمعه اهل سنت تایباد را عدم توجه به این تفاوتها عنوان کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «سنی آنلاین» شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنان خود در مراسم نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان با اشاره به اتفاقاتی که هفته گذشته در مراسم نماز جمعه اهل سنت تایباد رخ داد، به بیان توضیحاتی پرداخت، ایشان با بیان اینکه، امیدوارم توضیحات بنده خیرخواهانه و دلسوزانه تلقی شود و کسی آن را مغرضانه نداند، خاطرنشان کرد: نمازهای جمعه اهل سنت تنها مختص به دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیست. این نماز تاریخی است، البته در دوران قبل از انقلاب، اهل تشیع به اقامه نماز جمعه می‏پرداختند اما به شکل کمرنگ تر.
ایشان ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب من به یاد دارم که اهل سنت زاهدان در مسجد عزیزیه نماز جمعه می‏خواندند و جمعیت بسیار با شکوهی در مراسم نماز جمعه شرکت می کرد.
همچنین مراسم نماز عید با شکوه خاصی برگزار می شد و هیچ کس هنگام برگزاری این نماز در خانه نمی ماند، حتی افراد مفلوج و ناتوان به کمک دیگران در مراسم حاضر می شدند. به هر حال باید گفت برگزاری این نماز نزد اهل سنت از مدتها قبل جریان داشته است و بدون تردید انقلاب اسلامی در هرچه با شکوه تر برگزار شدن این مراسم نقش داشته است.
مولانا عبدالحمید همچنین با تاکید بر اینکه نماز جمعه نزد اهل سنت بیش از آنکه سیاسی باشد، عبادی است، اظهار داشت: مردم ما روزهای جمعه برای عبادت و گریه و زاری در مساجد جامع حاضر می شوند، برای آنها عبادت و گریه و زاری و استغفار بیش از شنیدن مسائل سیاسی اهمیت دارد، این مسائل نیز در مراسم های نماز جمعه ما بسیار کم، فقط زمانی که مشکل خاصی پیش بیاید، مطرح می شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: در رابطه با انتخاب ائمه جمعه میان شیعه و سنی تفاوت وجود دارد؛ در مناطق سنی نشین کسی که متنفذ است و نفوذ بیشتری دارد و مردم به او گرایش بیشتری دارند، به عنوان امام جمعه انتخاب می شود، انتخاب امام جمعه اهل سنت در طول تاریخ همواره بر عهده مردم بوده است، مسئولان نیز همواره کسانی را تائید و حمایت کرده اند که مورد انتخاب مردم بوده اند و بدون تردید مردم کسی را انتخاب می کنند که مطمئن باشند نمازشان پشت سر او صحیح است و آنها می توانند با قلبی آرام پشت سر او نماز اقامه کنند. ائمه جمعه در قلوب مردم اهل سنت جای دارند. مردم به آنان اعتقاد دارند و بر اساس اعتقاد خود پشت سر آنان نماز اقامه می کنند.
ایشان همچنین یادآور شد: بیشتر امامان جمعه در میان اهل سنت کسانی هستند که بانی مساجد جامع هستند، این نکته یکی از تفاوت ها میان شیعه و سنی است؛ چرا که مساجد جامع اهل تشیع را خیرین بنا می کنند و پس از آن یک روحانی به عنوان امام جمعه یا جماعت انتخاب می شود، اما مردم اهل سنت ابتدا یک روحانی انتخاب می کنند و پس از آن از او حمایت می کنند تا مسجدی بنا کند و پس از آن امام آن مسجد شود.
در همین شهر زاهدان کسانی که می خواهند مسجدی بنا کنند ابتدا به ما مراجعه می کنند و درخواست عالم و روحانی می کنند و پس از آن به بنای مسجد می پردازند. این یک تفاوت فرهنگی و عرفی است.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه با بیان اینکه نمازهای جمعه اهل تشیع عبادی- سیاسی است و برداشت بنده آن است که سیاسی بودن آن بر عبادی بودنش می چربد، اضافه کرد: این همه در حالیست که نمازهای جمعه اهل سنت بیشتر عبادی است، بر این اساس عوض کردن امامان جمعه در میان شیعه متداول است؛ به یک روحانی که از منطقه ای دیگر است ماموریت داده می شود که در یک منطقه دیگر مسئولیت امامت جمعه را بر عهده بگیرد، در همین شهر زاهدان امامان جمعه زیادی از شهرهای دیگر تشریف آورده اند، امام جمعه کنونی نیز حجة الاسلام جناب آقای سلیمانی هستند که اهل شمال کشور می باشند.
ایشان ادامه داد: این یک فرایند معمول است و مشکل چندانی میان برادران اهل تشیع ایجاد نکرده است. من هیچ گاه به یاد ندارم که مردم اعتراض کنند و بگویند چرا امام جمعه یا استاندار و فرماندار ما عوض شده است، دولت هر کسی را انتخاب بکند این مسئولیت را به او واگذار می کند، اما در میان اهل سنت وضعیت فرق می کند، امام جمعه آنها یکی از مردم منطقه است و با آنان قرابت و خویشاوندی دارد. ضمن اینکه اغلب امامان جمعه اهل سنت بانی مساجد جامع به حساب می آیند. بر این اساس عوض کردن امام جمعه در میان اهل سنت یک امر بسیار سنگین است.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه تاکید کرد: اعتقاد ما آن است که اگر در تایباد همین ظرافت ها مدنظر قرار می گرفت و مسئولان محترم به این نکات توجه می کردند، مشکلی به وجود نمی آمد.
ایشان با تاکید بر اینکه «برای دولت و نظامی که مردمی است، شایسته نیست که مردم را از خود برنجاند و وادار به اعتراض بکند» خاطرنشان کرد: اگر امام جمعه ای ضعفی دارد، با او بنشینند و مشکل را از راه گفتمان حل کنند، اگر مشکل قابل حل نیست با مردم بنشینند تا رعایت حال آنها بشود. یک امام جمعه باید مورد قبول مردم باشد، کسی باشد که مردم به او اعتقاد و اعتماد داشته باشند و بدانند که نمازشان پشت سر او صحیح و خالی از اشکال است.
مولانا عبدالحمید همچنین با تاکید بر اینکه « امام جمعه باید با تدبیری انتخاب شود که در ادامه شاهد اعتراضات مردمی نباشیم» اظهار داشت: بنده توصیه ام آن است که امور مذهبی از حساسیت خاصی برخوردارند و دولتها، هر دولتی که باشد، اسلامی یا غیر اسلامی، شیعه یا سنی، باید امور مذهبی را مراعات کنند تا حساسیتی به وجود نیاید.
ایشان همچنین گفت: در برخی جاها متاسفانه افراد کج سلیقه کارشکنی می کنند، به عنوان مثال در یکی از شهرهای بزرگ ایران جمعی از مردم اهل سنت در منزل شخصی نماز اقامه می کنند و عده ای از همین افراد مزاحمت ایجاد می کنند که آقا چرا جداگانه نماز می خوانید، بروید پشت سر امام جمعه شهر نماز بخوانید. حالانکه مذهب آزاد است و از احوال خصوصی و شخصی انسان است، نماز جمعه ای که در منزل برگزار می شود نیز یک امر خصوصی است و در اختیار خود کسانی است که نماز می خوانند. نمازی که در منزل شخصی برگزار می شود چرا نباید تحمل شود؟! اگر ما برگزاری چنین نمازی را تحمل نکنیم، آن وقت ما اصلا تحمل نداریم.
چنین عملکردی در جهت حفظ وحدت- که بسیار مهم و حیاتی است و ما معتقد به آن هستیم و می گوئیم شیعه و سنی نه تنها در شرایط خاص بلکه در تمام شرایط وهمه احوال با هم وحدت و همبستگی داشته باشند- نیست.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان تاکید کرد: اگر در کرمان یا در اصفهان، کاشان، تهران و هر جای دیگر که برادران اهل سنت در اقلیت هستند، به ما اجازه اقامه نماز داده نشود ما هرگز نخواهیم پذیرفت و حتما از این وضعیت گلایه خواهیم کرد.
ما امیدواریم جمهوری اسلامی که مجمع تقریب تشکیل داده و موضوع وحدت مسلمانان را مطرح کرده است، برای حفظ وحدت تلاش کند، ما اهل سنت هستیم و بزرگترین فرقه اسلامی را در جهان تشکیل می دهیم. در تمام کشورهایی که برادران شیعه ما اقلیت هستند ما به اهل سنت توصیه کرده و می کنیم که حقوق آنها را محترم بشمارند و از هر گونه تبعیض در قبال آنها بپرهیزند.
همین طور انتظار داریم که در این کشور حاکمیت و مسئولان محترم حقوق ما را محترم بشمارند و ما را شهروند درجه دوم به حساب نیاورند. ما ایرانی هستیم، ما وارث این وطن هستیم، وطن مال ماست، ایران مال شیعه و سنی است. انتظار ما از مسولان محترم آن است که از رفتارهای سلیقه ای جلوگیری کنند و با کسانی که چنین رفتار می‏کنند برخورد کنند.
در رابطه با قضیه تایباد انتظار ما آن است که مسولان محترم با درایت و تدبیر اقدام به حل آن کنند تا نگرانی ها رفع شود، این نگرانی ها تنها به مردم تایباد اختصاص ندارد، هر کسی که خبر وقوع این اتفاقات را شنیده، نگران است.

در پی سخنان اخیر در نمازجمعه صورت گرفت؛
نارضایتی مولوی های سرشناس از عبدالحمید

تاريخ انتشار:11 بهمن 1389
این علمای اهل سنت از اینکه مولوی عبدالحمید نسبت به این قائده شرعی مذهب حنفی که شرط رضایت و اذن حاکم را برای انتخاب امام جمعه ضروری می داند بی تفاوتی نشان داده است ؛ ناراحت می باشند
برخی علمای بزرگ اهل سنت از اظهارات اخیر مولوی عبدالحمید در نماز جمعه این هفته مسجد مکی به شدت ناراخت شده اند.
به گزارش زاهدان پرس برخی مولوی های سرشناس در سیستان و بلوچستان از اظهارت اخیر مولوی عبدالحمید در نماز جمعه این هفته مسجد مکی مبنی بر اینکه انتخاب امام جمعه را در میان اهل سنت فقط منوط به رضایت و استقبال مردم از یک عالم می باشد و سخنی از رضایت و اذن حاکم و یا سلطان زمان به میان نیامده است به شدت اظهار نگرانی کرده اند.
این علمای اهل سنت از اینکه مولوی عبدالحمید نسبت به این قائده شرعی مذهب حنفی که شرط رضایت و اذن حاکم را برای انتخاب امام جمعه ضروری می داند بی تفاوتی نشان داده است ؛ ناراحت می باشند.
مولوی «م ش» در سر کلاس دیروز خود به طلاب اهل سنت در اینباره گفت: علما نباید به خاطر برخی مسائل سیاسی و حوادث پیش آمده احکام دین را سانسور کنند ولو اینکه در آن لحظه به ضررشان باشد.
این مولوی برجسته تصریح کرد: مذهب حنفی می گوید یکی از شرایط و حتی صحت نماز جمعه این است که جاکم امام جمعه را منسوب کند و گرنه آن نماز جمعه غیرشرعی می باشد.
مولوی «م ش» افزود: مسائل سیاسی بسیار ناچیز تر از آنند که ما بخواهیم ذره ای از احکام مذهبی مان کوتاه بیاییم و متاسفانه طرح اینگونه مسائل شبهات دینی را در میان مردم رواج می دهد و موجب انحراف در دین می شود.
این عالم برجسته استان افزود: تفسیر های غلطی که امروزدر برخی محافل علمی در سیستان و بلوچستان از مذهب حنفی می شود قبل از انکه علمی باشد ، سیاسیت و یا بر اساس حب و بغض های شخصی و حزبی انجام می شود.
وی افزود: متاسفانه مولانا عبدالحمید به علت غرق شدن زیاد در مسائل سیاسی گاهی از برخی مسائل شرعی فاصله می گیرند و برخی احکام دین را فدای مسائل سیاسی می کنند.
در همین حال گفته می شود که دیروز برخی از مولوی اهل سنت ملاقات های را با هم داشته اند و این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده اند و تصمیماتی نیز در اینباره گرفته شده است.

و این هم واکنش «زاهدان پرس» که می مکران را وابسته به منه شه امیر دانسته است. روشن نیست که مواضع «می مکران» چه ربطی به سایت «بالاترین» دارد؟ اتهام زنی که مالیات ندارد!!

ادعای جدید یک سایت صهیونیستی درباره زاهدان پرس
نسخه PDF چاپ ارسال به دوست
تاريخ انتشار:16 بهمن 1389 ساعت 08:27
سایت صهیونیستی بالاترین بارها ضمن حمله به زاهدان پرس همواره از مولوی عبدالحمید حمایت کرده است

سایت صهیونیستی بالاترین که پیش از این نیز بارها بر علیه زاهدان پرس مطالبی منتشر کرده و این پایگاه خبری را وابسته به وزارت اطلاعات ایران و همچنین شعبه ای از کیهان در سیستان و یلوچستان نامیده است اینبار نیز پس از افشاگری زاهدان پرس درباره تحرکات مولوی عبدالحمید برای بی نظمی در تایباد این پایگاه خبری را متهم به سازماندهی یک جنگ مذهبی کرد.

به گزارش زاهدان پرس سایت صهیونیستی بالاترین که زیر نظر منوشه امیر مسئول رادیو فارسی اسرائیل اداره می شود و از او به عنوان سایت هماهنگ کننده فتنه گران در سال 88 یاد می شود در اینباره نوشت: «حوادث تایباد و موضع گیری مولوی عبدالحمید، خشم مقامات استانی و رژیم را برانگیخته است. حالا موج حملات به او روز به روز گسترده تر می شود. در آخرین واکنش سایت “زاهدان پرس” تلاش کرده است تا برای سازماندهی مخالفت با مولوی عبدالحمید ، نشان دهد که عده ای از روحانیون اهل سنت با نظرات او مخالفند و از این طریق حملات خود را بر او افزایش دهند.»

این سایت ادامه داد: «در آخرین واکنش سایت “زاهدان پرس” تلاش کرده است تا برای سازماندهی مخالفت با مولوی عبدالحمید ، نشان دهد که عده ای از روحانیون اهل سنت با نظرات او مخالفند و از این طریق حملات خود را بر او افزایش دهند. واقعیت این است که سرکوب خشن ملی و مذهبی در بلوچستان و در هم کوبیدن هر نوع امکان ابراز انتقاد، در بلوچستان به جائی رسیده سخن گفتن در نماز جمعه را نیز بر نمی تابند. واقعیت این که تلاش سازمان یافته ای صورت می گیرد تا مشکلات مردم زحمتکش منطقه و فشار فقر و گرانی بویژه پس از حذف یارانه ها را از اذهان مردم منحرف کرده و با سازماندهی یک جنگ مذهبی بر مشکلات واقعی مردم سرپوش بگذارند!»

لازم به ذکر است سایت صهیونیستی بالاترین بارها ضمن حمله به زاهدان پرس همواره از مولوی عبدالحمید حمایت کرده است.

Advertisements

کارها

Information

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s




%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: