اشكي در ميان لبخند براي آزادي مرزبانان ـ جزئیات رهائی و واکنش ها و گزارش تصویری

7 04 2014

balouch-sabazazadاشكي در ميان لبخند براي آزادي مرزبانان
آذر روشن

آزادي چهار سرباز وظيفه از دست گروه تروريستي »جيش العدل» از آن دسته خبرهائي است كه بعد از دو ماه اضطراب و دلهره دهشتناك، لبخندي شيرين و دلنشين بر لبان آدم مي نشاند. اما، افسوس و دريغ كه در ميان لبخند نمي توان به پهناي صورت نيز اشك نريخت. اشكي براي جمشيد دانائي فر نفر پنجم اين گروگان ها كه مي توانست در ميان آزاد شدگان باشد ولي اكنون جسدش براي خانواده و تنها فرزند نورسيده و نديده اش فرستاده مي شود

. چه تفريق تلخ و غم انگيزي؛ پنج منهاي يك! چهار آزادي و يك كشته! تلخ است چون قرابه زهري كه سربازان وظيفه ما كه يك ستاره در آسمان ندارند، اين چنين قرباني چرخه ي بي پايان ترور و اعدام در محرومترين استان كشور مي شوند. مثل خوزستان و كردستان و ديگر جاهاي كشور.

گروه »جيش العدل» با كشتن يك سرباز- گيرم كه درجه اش گروهبان بوده است و ارشد آن سربازان- با اين توجيه كه ما در نبرديم و آنها نيروهاي نظام هستند و دشمنان ما، تير بر شقيقه خود زده است. چرا كه بقول خود بلوچ ها » اسير كشي در سنت بلوچ ها نيست » ولي » جيش العدل» اسيركشي كرد و با اين اقدام خود بيش از پيش نشان داد كه سپاه چگونه عدلي است و آمالش چيست و سر در كدام آخور دارد.

اما روي سخن بيش از هر كس با مقامات نظام جمهوري اسلامي است. آنها مسئوليت خون اين سرباز و ديگر جوانان بلوچ اسير در زندان ها را بر گردن دارند واز عواقب آن نيز گريزي نخواهند داشت. همه نيك ميدانيم كه رژيم در سيستان و بلوچستان چه سياستي را پيش برده و مي برد كه در يكي از غني ترين استان هاي كشور فقر و محروميت بيداد مي كند، و سياست مشت آهنين و سرب داغ پاسخ هر نوع فعاليتي است. يعقوب مهرنهاد وبلاگ نويس را كسي يادش نرفته است كه بر دار كردند. پر بودن زندان ها از جوانان بلوچ نيز كه هم اكنون صدها تن از آنها زير چوبه دار هستند، گواه ديگري از نتايج اين سياست سركوب است كه با وجود سانسور خبري شديد همه به آن واقف هستيم. مقامات رژيم در پاسخ به درخواست گروگان گيران سربازان گفته بودند كه » همه آنها را بكشيد هم براي ما فرقي نمي كند »!! و اين واقعيت تلخي است كه همه ما آن را ميدانيم. حكومتي كه براي حفظ خود و از براي » مصحلت نظام » مي تواند به فتواي رهبرش نماز و روزه را هم تعطيل كند، يا فتواي تجاوز جنسي به زندانيان زن و مرد را صادر كند، آيا برای جان سربازان كشور ارزشي قائل است؟ هرگز! رژيم خود مسئول اين گروگان گيري واين جنايت و اين خونريزي است. بي هيچ ترديدي!

اما، آنكه باد مي كارد طوفان درو مي كند. گرچه گرازكوب كردن منطقه از سوي حكومت اسلامي در ادامه سياست استبداد شاهنشاهي، بستر مناسبي براي رشد گروه هايي مثل » جيش العدل» را فراهم مي كند تا با حمايت مالي و تسليحاتي ديگران دست به اسحله ببرند، اما تا خشكاندن اين ريشه ها، اين چرخه ي خونبار ادامه خواهد داشت. اين وظيفه همه نيروهاي انقلابي و مترقي در جاي جاي كشور براي متوقف كردن اين چرخه است. در اين ميان وظيفه ي سنگيني بر عهده ي مردم و نيروهاي ترقي خواه و برابري طلب سيستان و بلوچستان است. اين نيروها در اين شرايط دشوار در حالي كه در ميان دو سنگ گران آسياب خرد كننده سركوب دولتي و ترور گروه هاي تروريستي كه همديگر را تكميل و باز توليد مي كنند، گرفتارند بايد از خواست ها و مطالبات برحق خود دفاع كنند و به شيوه اي موثرتر بر آن پاي بفشارند. بايد بدانيم كه در مقابله با رژيم سركوبگر، قدرتِ ما در برتري كمي و عددي ماست. بايد خود را سازمان دهيم!

در پايان جا دارد يك دست مريزاد و خسته نباشيد جانانه هم به فعالان شبكه هاي اجتماعي گفت كه با پيگيري قابل تحسيني نقش فعالي در برجسته كردن مسئله گروگان ها و بي مسئوليتي تام مسئولان نظام ايفا كردند. و از جمله گوهر عشقي، مادر شهيد ستار بهشتي، كه با نامه اش به گروگان گيران نقش ستودني ايفاء كرد. به جرات مي توان گفت كه آزادي سربازان نتيجه ي مستقيم اين دخالت ها بوده است. بايد اين نيرو و نقش موثرش در اجتماع را هم باور كنيم و بيش از پيش از آن بهره بگيريم.
آذر روشن
يكشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ برابر با ۰۶ آوريل ۲۰۱۴
منبع
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
balouch-shabashچه کسی مرزبانان را تحویل گرفت + جزئیات و تصویر
یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۷:۴۴ ب.ظ
گندم پرس : حاج امید شه بخش یکی از سران طوایف و معتمدان بلوچ که در تحویل گرفتن مرزبانان ایرانی نقش داشته است گفت : مرزبانان ایرانی را ۱۶ فرودین در مرز افغانستان تحویل گرفتیم و برای تحویل آنها بیش از ۱۱ روز در مرز سرگردان بودیم. به گزارش گندم پرس به نقل از مهر، […]
گندم پرس : حاج امید شه بخش یکی از سران طوایف و معتمدان بلوچ که در تحویل گرفتن مرزبانان ایرانی نقش داشته است گفت : مرزبانان ایرانی را ۱۶ فرودین در مرز افغانستان تحویل گرفتیم و برای تحویل آنها بیش از ۱۱ روز در مرز سرگردان بودیم.
به گزارش گندم پرس به نقل از مهر، حاج امید شه بخش اظهار کرد: برای تحویل مرزبانان ایرانی بیش از ۱۱ روز در مرز سرگردان بودیم و در این راستا تلاش های زیادی با استفاده از ظرفیت های مردمی به ویژه سران قبایل و طوایف انجام شد که خوشبختانه این تلاش ها به ثمر نشست و موجب شاد شدن دل مردم ایران و خانواده های آنها شد.
وی در خصوص زمان و مکان تحویل گروگان ها افزود: مرزبانان ایرانی را روز ۱۶ فروردین ماه درساعت ۴ بعداظهر در منطقه ای به نام «پری آب» در مرز افغانستان تحویل گرفتیم.
وی ادامه داد: هنگامی که مرزبانان را تحویل گرفتیم بلافاصله از آنها خواستیم تا با خانواده هایشان تماس بگیرند و آنها را از نگرانی نجات دهند اما آنها باور نمی کردند که ما ایرانی هستیم و شاید دقایقی زیادی در طول مسیر جلب اعتماد آنها طول کشید.
وی ادامه داد: مسیر راه بسیار سخت و دشوار بود و به دلیل کوهستانی بودن و ناهمواری مسیر جاده این انتقال با سختی بسیار زیادی همراه شد.
شه‌بخش اذعان کرد: متاسفانه به رغم تلاش های بسیار زیاد و رایزنی های قومی و طایفه ای اما موفق به باز پس گرفتن جنازه جمشید دانایی فر نشدیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
balouch-g12«امیر شه‌بخش» از اعضای تیم مذاکره‌کننده با گروهک جیش‌العدل از ناگفته‌های آزادی 4 مرزبان میگوید:
او از نیروهای معتمدی است که می‌گوید به‌همراه 20 نیروی محلی و خانوادگی، چهار سرباز ربوده شده را روز یکشنبه ساعت پنج عصر از این گروهک تحویل گرفته و روز گذشته ساعت دو بعدازظهر همراه آنان وارد خاک ایران شد. او با بیان اینکه «سربازان را در مرز افغانستان و پاکستان تحویل گرفتیم»، گفت: «یک‌نفر از «جیش‌العدل» ما را سوار ماشین کرد و به محلی برد و چهار مرزبان را به ما تحویل داد.»
شه‌بخش با اشاره به اینکه «بسیار راه دشوار و خطرناک بود اما اعضای گروه 20نفره کاملا با مسیر آشنا بودند»، افزود: «برای پیشگیری از خطرات قرار شد تا ورود به ایران نگوییم از چه مسیری آمده‌ایم.» شه‌بخش گفت: «در جایی بیابانی در مرز ایران و پاکستان وارد ایران شدیم.»
او ادامه داد: «رفتن ما با هماهنگی استانداری، مولوی عبدالحمید و ریش سفیدان محلی صورت گرفت.» امیر شه‌بخش با اشاره به اینکه «حال سربازان کاملا خوب است» در پاسخ به اینکه مرزبانان درباره برخورد گروهک تروریستی «جیش‌العدل» با آنها چه گفتند، عنوان کرد: «سربازان به ما گفتند که در طول این مدت، سه‌بار مکان نگهداری‌شان را تغییر داده‌اند.» عضو تیم مذاکره‌کننده با گروگانگیرها درباره وضعیت پیکر شهید جمشید دانایی‌فر گفت: «ما خیلی اصرار کردیم که پیکر این مرزبان را به ما تحویل بدهند، اما اعضای «جیش‌العدل» می‌گفتند که پیکر وی را در مکانی دوردست، دفن کرده‌اند.» او در این خصوص توضیح داد: «ما به آنها گفتیم هر امکاناتی (ماشین) نیاز است در اختیارتان می‌گذاریم برای رفتن و آوردن جنازه اما آنها این پیشنهاد را رد کردند.»
شه‌بخش درباره جزییات مذاکرات با گروه «جیش‌العدل» با هدف آزادی مرزبانان گفت: «یک‌ماه پیش من به‌همراه سه‌نفر دیگر از افراد محلی با عبدالرئوف ریگی، سخنگوی «جیش‌العدل» ملاقات کردیم و قرآنی را از سوی مولوی عبدالحمید برای آنها بردیم، ما از آنها گلایه کردیم و آنها هم گلایه‌هایی داشتند، اما نهایتا بعد از یک‌ماه موافقت کردند که مرزبانان را آزاد کنند.»این نیروی معتمد محلی تلاش برای ایجاد امنیت در منطقه را علت اصلی برای آزادی چهار مرزبان ایرانی برشمرد. او با اشاره به نقش محوری استاندار سیستان‌وبلوچستان، شورای تامین استان و بزرگان اهل‌سنت در آزادی مرزبانان گفت: «مجموعه این دوستان به ما چهارنفر ماموریت دادند تا موضوع را تا آزادی سربازان دنبال کنیم.» او تاکید کرد: «در جریان آزادی این سربازان نه ما قولی به آنها دادیم و نه آنها قولی به ما دادند و همه‌چیز مسالمت‌آمیز پایان گرفت.»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
balouch-ostandarآزادی مرزبانانمان تبریک و شهادت آقای دانایی فر بر ملت بزرگ به ویژه ی جامعه ی سیستان و بلوچستان تسلیت باد!
سارا خوش خوئی
خدا را شکر می گوییم که همت و همدلی وهمفکری مردم ایران به ویژه مردم شریف سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی فارس و بلوچ و ….. ، با قدرت توانست ،این اتفاق اخیر و یا به جرات می توان گفت توطئه ی و دسیسه ی بزرگ دشمنان جامعه ی مارا ، که برای پیشبرد سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن به راه انداخته بودند خنثی کند! مردم ما نشان دادند که هوشیارند و نقشه های شوم این گروهها را خوب میدانند خیلی ها منتظر بودند تا پیامدهای حادثه ی شوم تاسوکی تکرار شود .و مردم به جان هم بیافتند گرچه برای گل آلود کردن آب از هیچ کوششی فروگذار نکردند! اما این بار ناکام ماندند! زیرا همه ی ملت ایران باهم صداشدیم. ود راین راه مسئولینی چون استاندار و همه ی علمای شیعه و سنی درکنار مردم بودند ،به ویژه شخصیت بزرگی چون مولوی عبدالحمید که برخی از کج اندیشان ، در همین فضای مجازی ایشان را سردسته ی وهابیون خطاب می کنند و مسجد مکی را پایگاه وهابیون ، در آزادی سربازانمان از حیثیت واعتبارش مایه گذاشت تا به همه نشان دهد که برای رسیدن به اهداف خو د،نباید از جاده ی انسانیت بیرون آمد!
توصیه ام به برخی از مسئولین به عنوان یک شهروند این است که قدر این مردم و ملت بزرگ و نجیب ایران را بدانید و دست آنها را بگیرید. چرا که گروههای بدخواه کشورمان ،منتظر چنین فرصت هایی هستند تا برای رسیدن به اهدافشان پشت هریک از مطالبات اقوام و مذاهب ویا شهروندان معمولی مخفی شوند! پرداختن به حقوق اقوام و مذاهب و دیگر شهروندان از جمله اصول قانون اساسی کشور مان هست!
انتشار بیانیه و اعلام حمایت گروههایی چون سازمان مجاهدین خلق از حقوق قوم بلوچ ، پس از آزادی سربازانمان ن زنگ خطریست که نشان میدهند هنوز بسیار ی منتظر فرصت برای گل آلود کردن آب هستند و در تلاشند تا نقشه های شومشان را عملی نمایند!
درود بر ملت بزرگ و فهیم ایران !
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
molavi-abdolhamidآقای وزیر مولانا عبدالحمید عامل وحدت ملی است یا مصباح یزدی؟
مجتبی نجفی
نقش مولانا عبدالحمید در جریان گروگان گیری آنچنان واضح است که نیاز به توضیح و تفسیر خاصی ندارد. اما همه مسئولان نظام که به نقش علمای اهل سنت در جریان آزادی سربازها اشاره کردند نام مولانا را به زبان نیاوردند. وزیر کشور نیز ترجیح داده تنها از واژه معتمدین محلی استفاده کند. در این مورد نکته ها فراوان است. بحران گروگان گیری نشان داد تا چه حد شخصیت های ملی و میانه رویی مانند مولانا عبدالحمید می توانند در حل بحران ها و رفع شکاف های مذهبی نقش مهمی را ایفا کنند.
وزیر کشور در پیامی که به مناسبت ورود مرزبانان کشور به خاک ایران منتشر کرد از عوامل آزادی مرزبان ها تشکر کرده است. فضلی در این پیام از معتمدین محلی تشکر کرده اما نامی از مولانا عبدالحمید نبرده است.
در اطلاعیه وزارت اطلاعات و مواضع استاندار سیستان به نقش علمای اهل سنت اشاره شده که نکته ای مثبت است اما در پیام وزیر کشور حتی به علمای اهل سنت نیز اشاره نشده است.
در اینکه در آزادی چهارسرباز اسیر عوامل مختلفی نقش داشته اند تردیدی نیست اما اینکه وزیر به راحتی از کنار نام مولانا عبدالحمید بگذرد و بدون اشاره به وی به نام بردن از معتمدین محلی اکتفا کند مصداق قدر ناشناسی از این چهره میانه رو سنی مذهب است که در حل این بحران نقش تعیین کننده داشته است.
نقش مولانا عبدالحمید در جریان گروگان گیری آنچنان واضح است که نیاز به توضیح و تفسیر خاصی ندارد. اما همه مسئولان نظام که به نقش علمای اهل سنت در جریان آزادی سربازها اشاره کردند نام مولانا را به زبان نیاوردند. وزیر کشور نیز ترجیح داده تنها از واژه معتمدین محلی استفاده کند. در این مورد نکته ها فراوان است. بحران گروگان گیری نشان داد تا چه حد شخصیت های ملی و میانه رویی مانند مولانا عبدالحمید می توانند در حل بحران ها و رفع شکاف های مذهبی نقش مهمی را ایفا کنند.
با توجه به حمایت عبدالحمید در جریان انتخابات سال ۹۲ و رای گسترده اهل سنت کشور به حسن روحانی انتظار می رود دولت روحانی بیشتر از پیش جایگاه شخصیت های بزرگی مانند عبدالحمید را تکریم کند. زیرا عبدالحمید قبل از آنکه متعلق به سنی ها و بزرگ آنها باشد متعلق به ایران است. او در سخنانش بارها تاکید کرده باید حقوق افراد اعم از شیعه و سنی رعایت شود و کشور در مسیر برابری و به رسمیت شناختن تفاوت ها گام بردارد.
هر گونه ملاحظه کاری در نام بردن از شخص مولوی عبدالحمید مصداق قدر ناشناسی است.عبدالحمید در رهایی دولت روحانی از بحران گروگان گیری نقش تعیین کننده داشته و طبیعی است با حذف نام او در پیام تشکر وزیر کشور چیزی از نقش تیین کننده اش در حل این بحران کم نمی شود.
موضوع زمانی تلخ تر می شود که به برخورد دوگانه دولت با حامیان و مخالفان سرسخت و انعطاف ناپذیرش منجر می شود. باید از وزیر کشور این سئوال را مطرح کرد به راستی مولانا عبدالحمید شخصیت ملی است یا مصباح یزدی؟ چگونه است که وزیر کشور حاضر به نام بردن از یکی از عوامل اصلی آزادی گروگان ها نیست اما رئیس هیئت مذاکره کننده کننده پرونده هسته ای برای عرض ارادت به دیدار مصباح یزدی می رود؟ جالب اینجاست که مصباح یزدی تندترین حملات را به دولت داشته اما عبدالحمید بیشترین حمایت را. اگر مصباح یزدی تندترین قرائت از شیعه را در سال های گذشته مطرح کرده مولانا عبدلاحمید خوانشی مداراگرایانه از سنت را عرضه کرده است. اگر مصباح یزدی بر طبل اختلاف و تفرقه و پر رنگ کردن مرزهای عقیدتی و مذهبی در کشور کوبیده مولانا عبدالحمید بر وحدت ملی و رعایت حقوق همه شهروندان تاکید کرده است. اگر مصباح یزدی به صراحت عدم اعتقادش را به جمهوریت اعلام می کند عبدالحمید بارها بر رویکردهای دموکراتیک در کشور تاکید کرده است. اگر سخنان مصباح بهانه به دست تندروها برای اقدام تروریستی می دهد سخنان عبدالحمید به آزادی مرزبانان ایرانی منجر می شود. اگر مصباح اعتدال دولت روحانی را التقاط می داند عبدالحمید آن را راه نجات کشور می داند.
دولت روحانی بهتر است این نکته را توجه داشته باشد بی توجهی به شخصیت هایی مانند عبدالحمید دل تندروها را به دست نمی آورد. اقدامات تندروها به متغیرهایی مانند تشکر از عبدالحمید وابسته نیست. آنها برای زمین گیر کردن دولت از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد. اما عدم اشاره به نقش عبدالحمید در آزادی گروگان ها می تواند به دلسردی حامیان دولت منجر شود. حامیان دولت نیز متشکل از فرقه و گروهی خاص نیستند، آنها بخش هایی از طیفهای رنگارنگ جامعه مدنی هستند و فارغ از عقادید مذهبی بر سر مساله ای به نام ایران وحدت دارند. در نتیجه باید به شخصیت ها و افراد ورای جایگاهشان در نظام قدرت و تعلق های ایدئولوژیکشان احترام گذاشت. اگر مولانا عبدالحمید و علمای اهل سنت نبودند شاید ایران امروز عزادارچهار مرزبان دیگر مانند شهید گروهبان دانایی فر بود. حفظ وحدت ایران و تمامیت ارضی کشور مستلزم احترام به تمام عقاید و مسلک ها است. به قول مهندس سحابی آنچه که همه ما را به یکدیگر پیوند می دهد و وحدت میان ما برقرار می کند همان مسئله ایران است و ایران را باید با تمام تنوع هایش پذیرفت .
– سایت ملی – مذهبی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
molana-abdolhamidمولوي عبدالحميد؛ ظرفيتي براي صلح و امنيت در منطقه
حسين نقاشي– «قانون»
عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان، عضو مجمع فقهی مکه، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی دارالعلوم زاهدان -بزرگترین مرکز دینی و آموزشی اهل سنت در ایران- و سرپرست شورای هماهنگی مدارس اهل سنت استان سیستان وبلوچستان مهم ترين عناويني است كه مولوي عبدالحميد اسماعيل زهي با آنها شناخته مي‌شود. برجسته‌ترين عالم حنفي مذهبي شرق و جنوب شرق ايران كه مواضع سياسي او نيز همواره در ميان اهل سنت اين منطقه و ساير مناطق سني نشين ايران مورد توجه بوده است. او تحصيلكرده حوزه‌های علميه اهل تسنن در ايالت‌های سند و پنجاب پاكستان است و پس از اتمام مراحل عالي تحصيلي به زاهدان بازگشته و در جوار مولوي عبدالعزيز ملازاده-ازعلماي برجسته اهل سنت و عضو مجلس خبرگان قانون اساسی- در حوزه علمیه تازه تاسيس دارالعلوم زاهدان به تدريس مشغول شد و پس از كناره گيري مولوي عبدالعزيز به دليل بيماري، مديريت اين مدرسه علميه را بر عهده گرفت. مولوي عبدالحميد نيز همچون مولوي عبدالعزيز رويكردي مصلحانه و در جهت نزديكي بين شيعه و اهل تسنن را در پيش گرفت و تلاش کرد همچون وي به حل مسائل و مشكلات مردم منطقه بپردازد و رفته رفته موقعيت منحصر به فردي را به دست آورد.
اين جايگاه ويژه زماني بيشتر مورد توجه قرار می‌گيرد كه بدانيم مذهب حنفي در بین مذاهب چهارگانه اهل سنت بیشترین پیرو را دارد كه در ايران در مناطق شمال شرقی، شرق و جنوب شرقی ساكن هستند. در اين ميان قرار گرفتن موقعيت جغرافيايي اين منطقه در مجاورت كشورهاي افغانستان و پاكستان بعنوان دو كشور مولد افراط گرايي مذهبي و تروريسم در بيش از يك دهه اخير، شرايط منطقه، علماي مذهبي و نيروهاي سياسي آن را با دشواري‌های ويژه اي مواجه كرده است. ساختار طوايفي، فقر اقتصادي و بيكاري گسترده ، مراودات خويشاوندي بين طوايف در دو سوي مرزها و معبر اصلي ورود مواد مخدربه كشور و مواردي از اين دست بر پيچيدگي‌های سياسي اين منطقه از كشور افزوده است. از سوي ديگر سرمايه گذاري جريان‌های تندرو وهابي در اين مناطق و نفوذ برخي گروه‌هاي وابسته به انديشه افراط‌گرايانه «القاعده» با هزينه و تحريك برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس موقعيت اين منطقه را حساس تر كرده است. در چنين ساختار اجتماعي-سياسي و با وجود مخاطرات برشمرده شده، وجود افراد يا گروه‌هاي مقتدر و مقبول در منطقه می‌تواند در كنترل و ثبات آن تاثير بسزايي داشته باشد. موقعيتي كه به نظر می‌رسد هم‌اكنون در اختيار مولوي عبدالحميد قرار دارد. شخصيتي كه در تمام اين سال‌ها با تاكيد بر ميانه روي مذهبي و سياسي، منادي آرامش و صلح در منطقه و مخالفت با افراط گري باشد.
عبدالحميد در تمامي اين سال‌ها ضمن تاكيد بر مطالبات مذهبي و سياسي اهل سنت با هرگونه حركت مسلحانه و براندازانه مخالفت كرده و تلاش كرده است كه در موضع‌گيري‌های سياسي، سخنراني‌های عمومي در نماز جمعه و مصاحبه هايش با رسانه‌ها بر مشي اصلاح طلبانه و مدني خود تاكيد نمايد. تقبيح مكرر رفتارهاي افراطي جندا… و جيش‌العدل و ساير جريان‌های سياسي و مذهبي تندرو و مسلح نشان از روحيه و منش ميانه روي او دارد. در عين حال رويكردهاي سياسي و مذهبي مولوي عبدالحميد در منطقه و كشور مخالفاني نيز دارد. از يك سو گروه‌هاي تندرويي كه راهكار پيگيري مطالبات مذهبي و سياسي اهل تسنن در كشور را حركت‌هاي مسلحانه دانسته و هر گونه پيگيري اين دست مطالبات را در قالب مدني و سياسي بي نتيجه می‌دانند و در سوي ديگر ماجرا جريان‌های سياسي و مذهبي قرار دارند كه آزادي‌های مذهبي و سياسي برابر براي اهل سنت را به دلايل امنيتي-سياسي و يا اعتقادي بر نمي‌تابند و در جهت محدوديت اهل تسنن گام بر می‌دارند و از اين رو رويكردهاي فعالانه عبدالحميد را بر نمي تابند.
از طرفي همراهي مولوي عبدالحميد با جريان سياسي اصلاح‌طلب در انتخابات‌ چند دوره گذشته و حمايت وي از كانديداتوري مصطفي معين و ميرحسين موسوي و حسن روحاني در انتخابات اخير رياست‌جمهوري، نگاه‌هاي تندخويانه‌اي را نسبت به وي برانگيخته است. البته اين رويكرد چندان دور از مشي عملي اين عالم برجسته مذهبي اهل سنت نيست. اعتقاد وي به اصلاحات تدريجي و آزادي‌های سياسي و مدني و دموكراسي پيوندهاي فراواني بين وي و جريان‌های اصلاح‌طلب به‌وجود آورده است. پيگيري مستمر و روشن وي از دولت‌ها براي استفاده از نيروهاي مستعد سياسي اهل سنت در مقامات منطقه اي و كشوري و برابر دانستن آنان در كسب اين جايگاه‌ها با شیعیان و رعايت آزادي‌های مذهبي اهل تسنن در همه جاي ايران در برپايي نمازهاي عيدين، نمازهاي جمعه و جماعت و داشتن مسجدي براي اهل تسنن در كلانشهرها، اعتماد اهل سنت را نسبت به وي افزوده است. همه اين خصایص اگر با ديدي ملي و توسعه‌گرايانه ديده شود می‌تواند بركات فراواني براي ثبات و امنيت مناطق شرقي و كل كشور داشته باشد. حضور مولوي عبدالحميد در فرآيند آزادسازي مرزبانان گروگان گرفته شده توسط گروه افراطي جيش العدل خود نشان از اين جايگاه برجسته دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
kosariاسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، خواستار تنبیه چهار مرزبان آزاد شده ایرانی شد.
اسماعیل کوثری در مصاحبه با سایت «خانه ملت»، با بیان اینکه باید ۴ مرزبان آزاد شده تنبیه شوند، گفت: «تنبیه برای این است که در زمان انجام وظیفه، دیگر این تخلفات تکرار نشود.»
او تاکید کرد: «آن‌ها مشمول قانون خدمات مربوط به آزادگان نمی‌شوند.» کوثری ادامه داد: «معتقدم باید با ۴مرزبان آزاده شده از دست گروهک ترویستی جیش العدل به‌علت تخلفات و کوتاهی در انجام وظیفه برخورد شود.» این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی ایران، با تأیید خواب بودن ۵ مرزبان آزاده شده هنگام انجام وظیفه در مرز، افزود: «من بودم به جای برخورداری از خدمات آزادگی، آن‌ها را تنبیه می‌کردم تا در زمان انجام وظیفه دیگر این تخلفات را تکرار نکنند.» فیلمی که جیش العدل نیز از نحوه دستگیری مرزبانان ایرانی منتشر کرد، آن‌ها را در چادر خود در حال استراحت نشان می‌دهد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
zofaghariعذرخواهی فرمانده مرزبانی از مردم
فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در توضیح آزادی مرزبانان گفت: «من از مردم شریف کشورمان به نیابت از مرزبانان عذرخواهی می‌کنم که این حادثه موجب شد در پایان سال مقداری ذائقه مردم تلخ شود و امیدواریم این اقدامات بتواند قدری از این تلخی را بکاهد.» به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ حسین ذوالفقاری درخصوص معافیت سربازان آزادشده افزود: «این سربازان ادامه سربازی خواهند داد و هیچ‌گونه معافیتی برای آنها لحاظ نخواهد شد و این موضوع، تاثیری در روند خدمتشان نخواهد داشت.»
سردار ذوالفقاری عنوان کرد: «اصل این حادثه از اول برای ما مشکوک بود و هم‌اکنون در حال پیگیری هستیم که اصل حادثه چرا اینگونه اتفاق افتاده، زیرا شرایط به‌صورت طبیعی نبوده است و امیدواریم بررسی‌های ما به نتیجه برسد.»
لینک خبر : http://sharghdaily.ir/?News_Id=31075
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فرمانده مرزبانی ناجا:
ماجرای گروگانگیری مرزبانان مشکوک است

فرمانده مرزبانی ناجا در خصوص حادثه گروگانگیری گفت: اصل این حادثه از اول برای ما مشکوک بود و هم اکنون در حال پیگیری هستیم که اصل حادثه چرا این گونه اتفاق افتاده، زیرا شرایط به صورت طبیعی نبوده است و امیدواریم بررسی‌ها به نتیجه برسد.
تسنیم: سردار سرتیپ حسین ذوالفقاری در خصوص ادعای شهادت گروهبان دانایی فر یکی از مرزبانان به گروگان گرفته شده اظهار داشت: براساس اعلام شفاهی گروهک، این درجه دار به شهادت رسیده است اما هنوز هیچ مدرک و فیلمی مبنی بر شهادت وی ارائه نشده است.
وی با اشاره به این که این سربازان در مرز کهیرتوک سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته شده بودند، افزود: در دو ماه گذشته سازمان ها و نهادهای مختلفی برای آزادسازی این سربازان در حوزه های دیپلماسی، اطلاعاتی و امنیتی تلاش کردند.
فرمانده مرزبانی ناجا گفت: سرانجام با تلاش مشترک استانداری سیستان و بلوچستان، مرزبانی نیروی انتظامی و ریش سفیدان و معتمدان سیستان و بلوچستان این سربازان وارد زاهدان شدند.
ذوالفقاری ادامه داد: گروگان‌ها از مرز مشترک ایران و پاکستان در میل 34 به کشور عودت داده شدند.
سردار ذوالفقاری افزود: این نکته که چندی قبل اعلام شد گروهک تروریستی در خاک پاکستان حضور ندارد با توجه به این دلیل قاطع ، مردود است و بر اساس اعلام سربازان آزاد شده ، این افراد در داخل خاک پاکستان و در ارتفاعات نگهداری می شدند.
وی گفت: بر اساس اعلام سربازان، از حدود یک ماه قبل، درجه دار دانایی را از بقیه سربازان جدا کردند و هیچ گونه اطلاعی از سرنوشت وی در اختیار این سربازان نبود.
فرمانده مرزبانی ناجا افزود: بر اساس صحبت اولیه که با سربازان انجام شده، روحیه این سربازان خوب است و مشکل خاصی ندارند و از سلامت کامل برخوردارند.
ذوالفقاری گفت: گروهک در خصوص درجه دار دانایی فر گفته ما نمی توانیم پیکر وی را تحویل بدهیم. ما شهادت این مرزبان را نه می توانیم رد کنیم و نه می توانیم تأیید کنیم، بلکه احتمال می‌دهیم که شاید این موضوع، ادعایی بیش نباشد.
ذوالفقاری در خصوص همکاری دولت پاکستان برای آزادی این گروگان‌ها گفت: با وجود اینکه نیروهای مرزی دولت پاکستان تلاش‌هایی را انجام دادند، اما در آزادسازی گروگان ها نقش مستقیمی نداشتند.
فرمانده مرزبانی ناجا درخصوص امنیت مرزها گفت: هم اکنون، احداث 120 پایگاه را آغاز کرده ایم و در همین منطقه‌ای که سربازان به گروگان گرفته شده‌اند، 60 پایگاه در حال احداث است و تمام ماشین آلات راهسازی را بسیج کرده‌ایم که راهسازی را در این مسیر انجام دهند.
وی گفت: برای جلوگیری از تکرار این گونه موارد، اقدامات اساسی دیگری باید انجام شود .
ذوالفقاری افزود: همواره به عنوان یک مطالبه قانونی باید از دولت پاکستان بخواهیم که اجازه ندهد که در خاک کشورش افرادی به صورت آزادانه گروه تشکیل دهند، اسکان یابند و در مناطق خاک پاکستان آزادانه تردد کنند و علیه کشور ما اقدام ضد امنیتی داشته باشند این یکی از موضوعاتی است که باید به صورت جدی آن را دنبال کنیم.
وی گفت: باید اقدامات اطلاعاتی و امنیتی مناسبی روی گروهک صورت بگیرد که از اقدامات احتمالی بعدی جلوگیری شود.
فرمانده مرزبانی ناجا درباره این که آیا برای آزادی سربازان قولی به این گروهک داده شده است، افزود: هیچ قولی به گروهک داده نشده است به ویژه این که در برخی از رسانه‌ها آمده بود که گروهک خواهان آزادی تعدادی از افراد زندانی خودشان شده بودند که چنین قولی داده نشده بود و هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
ذوالفقاری در خصوص حادثه گروگان گیری گفت: اصل این حادثه از اول برای ما مشکوک بود و هم اکنون در حال پیگیری هستیم که اصل حادثه چرا این گونه اتفاق افتاده، زیرا شرایط به صورت طبیعی نبوده است و امیدواریم بررسی های ما به نتیجه برسد.
وی افزود: من از مردم شریف کشورمان به نیابت از مرزبانان عذرخواهی می‌کنم که این حادثه موجب شد در پایان سال مقداری ذائقه مردم تلخ شود و امیدواریم این اقدامات بتواند قدری از این تلخی را بکاهد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
balouch-sarbazjayshسازمان جیش العدل :آزادی پاسداران مدیون رافت و حس انسان دوستی سازمان و دوراندیشی علمای اهل سنت بود
به نام عدل
سازمان جیش العدل ادعای دولت مردان رژیم مبنی برتلاش نیروهای امنیتی وانتظامی را درراستای آزادی پاسداران را تکذیب می نماید.واعلام میدارد این دولت مردان بهتر است به جای اظهار نظر و خود شیرینی در این مورد سکوت نمایند زیرا سکوتشان ممکن است هویت و آبروی از دست رفته شان را حفظ کند.
آزادی اسرا بسته به سیاست سازمان و احترام به درخواست علمای اهل سنت و احترام به خواسته مردم ستمدیده ایران و احترام به خواسته های مجامع بین المللی صورت گرفته و اعلام میداریم کوچکترین نقشی از طرف رژیم در راستای آزادی پاسداران اسیر صورت نگرفته است.
درحقیقت با نشر فیلم نحوه دستگیری پاسداران ،جدای از اینکه قدرت ماورای طبیعه رژیم برای جهانیان و مخالفین این رژیم معلوم گشت، اگر مردم عزیز دقت کرده باشند ما در لحظه های اولیه فیلم آیه ای از کلام الهی (سوره محمدآیه 20)را گنجانده ایم که خود نشانگر و بیانگر عمق سیاست ما در مورد برخورد با این مسئله می باشد وما هرگز قصدی برای کشته شدن این پاسداران نداشتیم.اما در این میان ناشیگری رژیم در برخورد با این بحران بوجود آمده و با به شهادت رساندن زندانی بی دفاع و به گروگان گرفته شده علی نارویی منجر به قتل گروهبان دانایی فر گشت . در حقیقت رژیم با این عکس العمل خائنانه سعی داشت از طریق این عمل ننگین کار پاسداران اسیر را یکسره نماید وبهره برداریهای سیاسی و تبلیغاتی گسترده ای به نفع خویش نماید و چهره ظالمانه و ضعف امنیتی خویش را به صورتی مظلومانه بازسازی نموده و بپوشاند .
در حقیقت سازمان با اسارت گرفتن پاسدارن رژیم در جهت متوجه ساختن افکار عمومی جهان نسبت به آنچه از ظلم و جنایت در حق مردم بلوچستان و اهل سنت از طرف رژیم انجام میگیرد مبادرت به این عملیات نمود، زیرا راهی در این سکوت و سانسور و جو ترور و خفقان از طرف رژیم برای رساندن صدای مظلومیت بلوچستان و اهل سنت ایران وجود نداشت. هم چنین همه دنیا در این مسئله مشاهده نمود ند که جان نظامیان هیچ ارزشی برای رژیم ندارد ودر حقیقت از چنان قدرتی نیز برخوردار نیست و ضربه پذیر است.تنها کاری را که میتوان دلیل برای تلاش در جهت آزادی نظامیانش برشمرد التماس به مجامع بین المللی و کشورهای همسایه و غیره در جهت انجام کاری برای آزادی سربازان نام برد و این در حالی است که با وجود این همه التماس و هیاهو و تهدید راه به جایی نبرد.
آری این آزادی را مدیون رافت و حس انسان دوستی سازمان جیش العدل و درایت و دوراندیشی و بزرگواری علمای اهل سنت و در راس آنان مولانا عبدالحمید حفظه الله باید باشند.و در حقیقت این دو امر موجبات ازادی پاسداران در بند را فراهم نمود. و الا رژیم هم التماسش را کرد و هم تهدید و هیاهو و هم قدرت ماورای طبیعه اش را به جهان نشان داد وهمه دنیا را متوجه عمق عشقش به ایران و ایرانیان کرد!!!.
و همه دنیا و علی الخصوص مردم عزیز ایران متوجه شدند که جان حتی حافظان و نافذان قانونش برای این رژیم اهمیتی ندارد.و در راستای آزادی آنان هیچ قدم مثبتی برنداشت بلکه با واکنش های منفی و پیغام و پیامهای زیادی خواهان کشته شدن پاسداران شد.
بزودی ان شاءالله فیلمی از نحوه نگهداری اسرا و اخلاق اسلامی مجاهدین در برخورد با اسرا را به نمایش خواهیم گذاشت.و مردم ایران و دنیا را متوجه خواهیم ساخت که انسانیت و صداقت را در دستان مظلومین بجویید که در عین داشتن قدرت و توانایی با اسرا و زندانیان خویش چگونه با مهربانی و رافت و اخلاق برخورد می نمایند.
سازمان جیش العدل
5/4/2014 برابر با 18 فروردین ماه 1393
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزارش تصویری از نخستین لحظات ورود مرزبانان آزاد شده به کشور
تاریخ انتشار 17 فروردين 1393.
چهار تن از مرزبانان ربوده شده کشور، سرانجام با میانجی‏‏گری علمای اهل سنت و معتمدین محلی آزاد شدند.
این مرزبانان، پس از گذشت 59 روز، پیش از ظهر امروز (یک شنبه 17 فروردین 1393) وارد خاک کشور شدند.
خبرنگار و عکاس «سنی آنلاین» که برای پوشش این خبر به همراه هیئت استقبال کننده به نقطه صفر مرزی ایران، پاکستان و افغانستان رفته بود، تصاویر زیر را تهیه نموده است:
baloch-g1
balouch-g2
balouch-g3
balouch-g4
balouch-g5
balouch-g6
balouchg7balouch-g8
balouch-g9
balouch-g10
balouch-g11
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۴ مرزبان در آغوش خانواده هایشان
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۹:۵۷ ب.ظ |
                                   گندمـــ پرس اگر می خواهید با ما باشید تولبار گندمــ پرس را از اینجا نصب کنید.  گندمـــ پرس () ۴ مرزبان در آغوش خانواده هایشان […]

balouch-g13

Advertisements

کارها

Information

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s




%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: