اختلافات تاکتیکی، عامل انشعاب در «جیش العدل»

26 05 2014

balouch-nasrمی مکران ـ عبدالرئوف ریگی برادر عبدالمالک ریگی در مصاحبه ای با العربیه از اختلافات تاکتیکی درون «جیش العدل» بر سر اعدام دانائی فر و آزادی مرزبانان به گروگان گرفته شده خبر داد و از تشکیل سازمان جدیدی به نام «جیش النصر» خبرداد. به نظر می رسد تاثیرات گسترده و منفی اعدام مرزبان علی دانائی که با واکنش وسیع مردم ایران روبرو شد از یک سو و نزدیکی زیاد گروه «جیش العدل» به گروه های تروریستی در سوریه و بکارگیری شیوه های القاعده باعث شده است که بخشی از این گروه ، ادامه همکاری با این گروه را مفید ندانسته در تلاشند تا راه دیگری برای رسیدن به اهداف خود برگزینند. از سوی دیگر استاندار سیستان و بلوچستان در فیسبوک خود از موج تمایل به دریافت امان نامه خبر می دهد. خبر انشعاب در «جیش العدل» در روزنامه های افراطی های رژیم اسلامی نیز انعکاس یافته است
از فیسبوک علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان
سلام» سوم خرداد كه أوج همدلي و وحدت را در ميان اقشار مختلف پديد أورد و وبا ان اقتدار ، معادلات نظامي را به هم ريخت وسر فصل جديدي را در امر دفاع گشودگرامي داشته «اما انچه امروز گذشت ،جمع قابل توجهي از إفرادي كه به نوعي به همكاري با سوداگران مرگ و قاچاقچيان و أشرار منطقه الوده گرديده اند زمينه ندامت و پشيماني در انها إيجاد و روز به روز شاهد روند مراجعه و ارائه درخواست خويش براي دريافت أمان نامه وجدائي از صف بازيگران سرويس هاي غرب و دشمنان مردم مي باشند .خوشبختانه امروز دركمسيون إعطاي أمان نامه در استانداري كه با حضور مسئولين قضائي و فرماندهان نظامي و انتظامي و مديران أمنيتي تشكيل گرديد به در خواست دوازده تن از درخواست كنندكان أمان نامه رسيدگي و باتفاق آراء حاضرين درخواست انها مورد موافقت قرار گرفت . اين مهم نشان از رحمت نظام و وجود زمينه اي است براي إعطاي فرصت به پدر ومادران و دوستداران فرزندان ايران كه با اشتباه يا خطأي در محاسبات در دامن بيگانه جاي گرفته وعلاوه بر خسارت بر خويش موجب تبعات بسياري نيز براي مردم منطقه گرديده أند كه با كمك به أيشان ضمن روشنگري بازگشت به اغوش گرم خانواده را زمينه ساز گردند .اميد است اين موضع كه گامي است در جهت كمك به صلح و دوستي موجبات ندامت روز أفزون و ميل به جدائي را از جمع اشوبگران در پي داشته باشد ونقش خير خواهان را بيش از پيش در كمك به نجات همسو با سياست نظام شاهد وناظر باشيم
سایت حزب اللهی «زاهدان پرس» در واکنش به این انشعاب نوشت:
انشعاب در گروهک چند نفره/ وقتی که تروریستهای جیش العدل در شیوه کشتار مردم با هم به اختلاف می رسند!
رسانه‌های نزدیک به گروهک چند نفره جیش‌العدل از انشعاب(!) در این گروهک تروریستی خبر می‌دهند.
به گزارش زاهدان پرس و به نقل از روزنامه کیهان، گویا نیوز در این باره نوشت: براساس خبر دریافتی، ماجرای گروگانگیری ۵ سرباز در منطقه جکیگور بلوچستان باعث انشعاب در جیش‌العدل شده است. در این میان رئوف ریگی از برخی اتفاقات ناخرسند است. در طیف حاضر در جیش‌العدل علاوه بر هویت طایفه‌ای و منطقه خود، درباره شیوه ادامه مسیر نیز به اختلاف برخورده‌اند. صلاح‌الدین فاروقی رئیس جیش‌العدل خواستار سوق دادن جنگ فرقه‌ای از سوریه به ایران شده اما طیف دیگر مخالف این مسئله هستند.
گفتنی است عبدالرئوف برادر عبدالمالک ریگی در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه گفته «چرخاننده اصلی حرکت من بودم که از گروه جیش‌العدل جدا شدم و همه به این حقیقت اعتراف می‌کنند. در واقع نام فاروقی در منطقه ناشناخته است.
او همچنین گفته چون توازن قوا وجود ندارد، مذاکره با ایران ممکن نیست.
تشکیل سازمان جدید توسط عبدالرئوف ریگی برادر عبدالمالک ریگی
در همین راستا عبدالرئوف ریگی با العربیه مصاحبه کرده است که به شرح ذیل می باشد
((((ما دو گروه شدیم و ما خود را وارث جنبش می دانیم. افرادی که ماندند در گروه نظامی بودند اما چرخانده اصلی حرکت بنده بودم که جدا شدم و به این حقیقت همه اعتراف می کنند.))))
روز دوشنبه 19 مه 2014 جنبش «جیش النصر ایران» پس از انشعاب از «جیش العدل»، با ایجاد صفحه ای در فیسبوک اعلام موجودیت کرد.
در بیانیه جیش النصر آمده است: «جیش النصر یک جنبش اسلامی است که معتقد به ارزشهای اسلامی از جمله جهاد یا بعبارتی جنگ مسلحانه بر علیه نظام جمهوری اسلامی است و در مقاومت خود را متعهد به پاسداری از ارزشهای اسلامی می داند و بر اعتدال و میانه روی و امت وسط تاکید دارد».
در این بیانیه عبدالرئوف ریگی برادر عبدالمالک ریگی رهبر اعدام شده «جندالله» بعنوان رهبر «جیش النصر ایران» معرفی شده است.
برای روشن شدن تحولات اخیر این تشکیلات مسلح، العربیه گفتگویی با عبدالرئوف ریگی، رهبر تشکیلات تازه تاسیس جیش النصر انجام داده و ابتدا از چندوچون این جدایی پرسیده است.
ریگی در پاسخ پرسشی درباره تاریخ اعلام انشعاب گفت که «مدت یک هفته است که جدا شده ایم اما به صورت رسمی روز دوشنبه 19 مه 2014 آن را اعلام کردیم.»
س- آیا اختلافات میان شما بر سر خط مشی سیاسی بود یا اختلافات دیگری در میان بود؟
ریگی :» نام جیش النصر را دوستان برگزیدند، و اختلاف بر سر روش کار و همچنین اختلاف نظریات بود زیرا برنامه کاری ما هدف قرار دادن اساس و بنیاد نظام و سرکردگان نظام هستند که به امید خداوند بزودی فعالیت ها آغاز خواهد شد. در مورد روش کار بنده معتقد به تقسیم کار و تشکیل مجموعه ها و تقسیم اختیارات و عدم تمرکز، ارج نهادن به شورا و گسترش فعالیت مجموعه ها بودم، که با مخالفت برخی مواجه شد و یک ماه پیش تشکیل جلسه دادیم تا مشکل حل گردد و شورایی تشکیل شد اما مصوبات شورا اجرا نگردید و ما نهایتا تصمیم گرفتیم جدا شویم.»
س-برخی معتقد به وجود اختلافات قبیله ای و منطقه ای در میان شما هستند پاسخ شما چیست؟
ریگی:» هیچگونه اختلاف قبیله ای وجود ندارد زیرا افرادی از قبایل مختلف با ما هستند و افرادی از قبایل مختلف با آنها، البته خانواده ما به طور کامل این تصمیم را گرفت. ما خواهان گسترش عملیات به داخل هستیم و برنامه ها و استراتژی های خود را مرحله وار اجرا می کنیم. ما کاری را که مورد نفرت عمومي باشد و از کاری که به مقاومت ضربه بزند نخواهیم خودداری خواهیم کرد و به افکار عمومی و موازین حقوق بشری احترام می گذاریم. با این همه اختلافات ما فکری و تشکیلاتی است و اختلاف بر اساس دشمنی و عداوت نیست بلکه مجاهدین با هم ارتباط صمیمانه و برادرانه دارند.»
س-بعضی معتقدند، آقای صلاح الدین فاروقی تندرو هستند و شما میانه نظرتان در این باره چیست؟
ریگی:» تندروی یا میانه روی از نوع عملکرد تشخیص داده می شود و این مردم هستند که قضاوت می کنند. البته که بنده و ایشان یک عمر کنار هم و یار و یاور بودیم. من به ایشان احترام می گذارم با اینکه با روش کار و مدیریت ایشان اختلاف دارم و بعد از برادر عزیزم عبدالمالک ریگی من از همه خواستم که با ایشان پیمان ببندند چون خواهان اختلاف و دودستگی نبودم و البته روش کار را پیش ایشان گذاشتم تا کار را جلو ببرند اما متاسفانه آن طور نشد.»
س- آیا اکثریت با شما هستند یا با آقای فاروقی؟
ریگی:» اکثریت مردم منطقه و علمای اهلسنت با ما هستند و از ما حمایت می کنند و خانواده ما محبوب ترین خانواده بلوچستان است.
س- تشکیلات آقای فاروقی همچنان تحت نام جیش العدل فعالیت خواهد کرد؟
ریگی:» آن تشکیلات کما کان موجود است و به فعالیت ادامه خواهد داد».
س- پس آنها وارث تشکیلات مادر شدند ؟ آیا این دلیل بر باقی ماندن اکثریت در کنار ایشان نیست؟
ریگی:» ما دو گروه شدیم و ما خود را وارث جنبش می دانیم. افرادی که ماندند در گروه نظامی بودند اما چرخانده اصلی حرکت بنده بودم که جدا شدم و به این حقیقت همه اعتراف می کنند.
س- پس چرا تغییر نام دادید؟ چون معمولا در انشعاب ها گروه اصلی تغییر نام نمی دهد.
ریگی:» تغییر نام به خاطر این دادم که خواهان جنگ و دشمني و عداوت نبودم و اگر همان نام را می گذاشتم ممکن بود درگیری و دشمني شود.»
س- آیا اکثریت با شماست؟ و یا اکثریت برای شما اهمیتی ندارد؟
ریگی:» اکثریت مردم منطقه با بنده هستند و در بلوچستان نام فاروقی ناشناخته است و همه مردم و بزرگان با بنده هستند. اما افراد نظامی و جنگجو اکثریت با جیش العدل هستند چون بنده تازه اعلام موجودیت کردم و در همین چند روز صدها نفر به جیش النصر پیوستند. تا چند ماه آینده به امید الله افراد ما چند برابر خواهند شد.»
س – پس از جدایی کدام گروه سلاح و مهمات را در اختیار گرفت و آیا آنها از مناطقی که شما در آنجا حضور دارید عقب نشینی خواهند کرد یا این که شما دست به این کار خواهید زد؟
ریگی:» سلاح و مهمات تقسیم شدند، مناطق متعلق به همه مبارزان هستند و ما با هم برادریم اگر چه جدا کار می کنیم.»
آیا شما آماده مذاکره با دولت ایران هستید؟
ریگی:» مذاکره زمانی ممکن است که توازن قدرت باشد، فعلا سودی ندارد.
س- پس اصل مذاکره با دولت ایران را رد نمی کنید و تنها منتظر موازنه قدرت هستید یا بهتر بگوییم منتظر فرصت مناسب هستید؟
ریگی:» مذاکرات با دشمن بخشی از مبارزه است. طی مسیر مبارزه مذاکره در مورد اسیران و خانواده ها و مسائل جزوی اجتناب پذیر است. اما مذاکره کلی زمانی ممکن است که دشمن متجاوز بخواهد سرزمین ما را ترک کند و ما مکانیسم خروج را برایش بیان می کنیم.»
س- حرف از دشمن متجاوزی می زنید که باید از سرزمینتان خارج شود، آیا بلوچستان را اشغالشده می دانید و خواستار آزادی آن هستید؟ یا به دنبال خودمختاری یا فدرالیسم هستید؟
ریگی:» پیامبر با یهودیان مدینه گفتگو نمود و با قریش مکه قرارداد نوشت ما هم می توانیم با دشمن گفتگو کنیم. سرزمین ما اشغال شده است اما ما خواهان خودمختاری برای منطقه خود هستیم و اگر مردم به فدرالیسم رای دهند ما به رای مردم احترام می گذاریم. با اینکه سرزمین ما اشغال شده اما ما خواهان جدایی نیستیم و کنفدراسیونی می خواهیم که ملت ما خود بر سرنوشت خود حاکم باشند و همچنین خواهان حقوق جامعه اهلسنت ایران هستیم و خود را بخشی از اهلسنت می دانیم.»
س- البته منظور مذاکره بر سر خواسته هاست. آیا در این زمینه امیدی به دولت حسن روحانی دارید ؟
ریگی:» حسن روحانی بخشی از سیستم است و به تنهایی قدرتي ندارد و ما امیدی برای رسیدن به خواسته های مردم از این سیستم نداریم، لذا یکی از اهداف اصلی ما سرنگونی رژیم ولایت فقیه است. با این همه اگر بخواهند حقوق ملت بلوچ و اهلسنت را بدهند ما قطعا گفتگو خواهیم کرد.»
س- بعضی شما را متهم به فرقه گرایی و ضدیت با شیعه می کنند، آیا این امر حقیقت دارد؟
ریگی:» ما فرقه گرا نیستیم با اینکه صفویت افراطی را دشمن انسانیت می دانیم و نظام حاکم، شیعه علی نیستند، بلکه وارث صفویان هستند که با همه مردم ایران دشمن هستند و جنگ ما با حاکمیت است.»
س- رابطه شما با طالبان، القاعده و حتی آی اس آی (سازمان اطلاعات) پاکستان بر سر برخی زبانهاست در این باره چه پاسخی دارید؟
ریگی:» هیچ رابطه ای بین ما و طالبان و القاعده نیست و هیچ دلیلی برای این ادعا وجود ندارد و آی اس آی پاکستان بیشترین ضربه را به ما زده و برادرم عبدالحميد ریگی را به ایران تحویل داد، پس چگونه ممکن است با آی اس آی رابطه داشته باشیم؟»
س- می توانید سرنوشت گروهبان دانایی فر را روشن کنید ؟ چون یک نماینده مجلس گفته که او زنده است و به گروه شما پیوسته.
ریگی:» خیر، دانایی فر کشته شده و یکی از موارد اختلاف در تشکیلات ما عدم مشورت در اعدام دانایی فر بود که بنده موافق نبودم و با ما مشورت نشد.»
س- در مقابل آزاد کردن مرزبانان شما چه امتیازی گرفتید؟ چون چیز ملموسی در این باره شنیده نشده است. پس از آزادی مرزبانان جریان هایی در ایران مولوی عبدالحمید را متهم به همکاری با شما کردند، چون وساطت وی باعث آزادی گروگان ها شد، نظرتان چیست؟
ریگی:» هیچ امتیازی نگرفتیم. مولوی عبدالحميد یک شخصیت محبوب و محترم است که وساطت وی کار را مشکل کرد، چون تقابل با او می توانست موجب افت محبوبیت شود لذا تصمیم به آزادی مرزبانان شد.»
س- آیا موضوع آزادی مرزبانان نیز یکی از موارد اختلاف شما با آقای فاروقی بود؟
ریگی:» من از وقتی علمای اهلسنت وفد (هیات میانجی) فرستادند خواهان آزادی مرزبانان شدم و تلاش کردم. وفد پیش من آمد، و مولانا عبدالحميد قرآن کریم را برای من فرستاده بود تا به حرمت آن هر طور شده مرزبانان را آزاد کنیم.»
س-آیا آقای فاروقی با این موضع شما مخالف بودند؟
ریگی:» آقای فاروقی بدون مشورت دانایی فر را اعدام نمود که ما به آن راضی نبودیم.
س- پرسش ما درباره اختلاف بر سر آزادی مرزبانان است آیا ایشان با آزادی آنها موافق بودند یا خیر؟
ریگی:» آزادی با موافقت همه از جمله فاروقی انجام گرفت.»
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
balouch-jaishnasrبسم رب الشهداء والمجاهدین
شبکه اطلاع رسانی النصر وابسته به جیش النصر فعالیت رسانه ای خود را با توکل بر ذات الله و با همکاری مردم عزیز اهلسنت ایران و بلوچستان آغاز می نماید.
میدیا ورسانه نقش مهم و اساسی در یک نهضت را دارد و تا زمانیکه مردم ما و مردم جهان از طریق میدیا و رسانه از اوضاع اهلسنت با خبر نشوند به مشکل می توان مقاومت و مبارزه را به پیش برد و در این راستا نیاز به یک حرکت عمومی جهت اطلاع رسانی می باشد و امروزه که امکانات میسر است و هر شخصی به انترنت و شبکه های اجتماعی دسترسی دارد به راحتی
هرفردی می تواند با اطلاع رسانی از اوضاع منطقه خود در این جهاد و مقاومت سهیم گردد و در همین راستا شبکه اطلاع رسانی
النصر از همه اعضای جامعه اهلسنت می خواهد تا در امر اطلاع رسانی ما را یاری دهند .
شبکه اطلاع رسانی النصر از جوانان و عموم مردم می خواهد تا با نوشتن مقالات و مطالب و ارسال تصاویر از مناطق خود این
شبکه اطلاع رسانی را پربارتر کنند و با انتقادات و پیشنهادات خود در هرچه سودمندتر شدن این شبکه کمک نمایند.
این شبکه منحصر در خبر رسانی نیست بلکه به مسائل دینی و مذهبی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و مقالات در بخش جهاد و مقاومت خواهد پرداخت و از نویسندگان و طلاب و دانشجویان می خواهیم که با مطالب و مقالات خود این شبکه اطلاع رسانی را آراسته نمایند.

شبکه اطلاع رسانی النصر
رجب 1435/23
جمعه ۰۲ خرداد ۱۳۹3
http://nasr313.blogspot.com/
ــــــــــــــــــــــــــــــ
پیام عبدالرئوف ریگی
بسم الله الرحمن الرحیم
حمد و سپاس فراوان خالق یکتا را که در این برهه حساس تاریخی به رزمندگان مجاهد توفیق داد تا باری دیگر با گرد آمدن تحت پرچم جیش النصر عهد خود با پرودگار را تجدید نموده و میثاقی که با خون شهدای راه عزت و آزادی بسته بودند را استحکام بخشند.
بی شک که ملت ما یکی از حساس ترین ادوار تاریخی خود را سپری می کند و صفویان متجاوز در ظلم و جنایت و تجاوز و کشتار حتی از نیاکان خود پیشی گرفته اند و پا را از ایران فراتر نهاده و گستره جنایت و وحشی گری خود را به آن سوی مرزها کشانده اند و تاریخی جدید از ظلم و جنایت را ترسیم نموده اند.
هزاران جوان و پیر و مرد و زن به دلیل مطالبه حقوق خود در سیاه چالهای رژیم صفوی به سر می برند و مردمان ما از ابتدائی ترین حقوق خود محروم هستند تا چه رسد به حقوق سیاسی و اجتماعی و مدنی که تصور رسیدن به آن در سیستم حاکم فعلی از محالات است.
اهلسنت ایران از محروم ترین جوامع بشری در عصر حاضر به شمار می آیند و نه تنها از حقوق خود محروم هستند که مورد تحقیر و تجاوز و تذلیل و تبعیض نژادی و مذهبی سلطه گران حاکم و حامیانشان قرار گرفته اند و اگر کسی اندک صدائی بلند کند فورا صدایش در گلو خفه خواهد شد و باید راهی سیاه چالهای مخوف وزارت اطلاعات شود تا صدایش برای همیشه ساکت گردد.
علما و جوانان اهلسنت بنابر دلائل واهی و بی اساس در زندانها به سر می برند و مورد شکنجه های قرون وسطائی با درل و اطو قرار می گیرند تا علیه خود به ناکرده ها اعتراف کنند و نهایتا بدون وکیل و طی مراحل قضائی در بیدادگاههای جنایت به اعدام محکوم شده و با مظلومیت به دار ستم زده می شوند.
صدها تن از جوانان اهلسنت کرد و بلوچ و عرب به خاطر افکار و نظریات دینی و مذهبی خود در بازداشتگاههای وزارت اطلاعات در انتظار اجرای حکم ظالمانه اعدام به سر می برند و اتهامی که همه اهلسنت با آن مواجه هستند چیزی جز وهابیت و سلفیت نیست و کارخانه های اتهام زنی برچسب های جدیدی همچون تکفیری را به اتهامات اهلسنت افزوده اند.
وضعیت اقتصادی و معیشتی اهلسنت اسفبار و غیر قابل بیان است و فقر و بی کاری در مناطق سنی نشین غوغا می کند و از سوئی عدم به کار گیری اهلسنت در ادارات دولتی به موج بی کاری بیشتر دامن زده است و نوجوانان و جوانان را از تحصیل بیزار کرده است و به سوی کارهای مضر و غیر سودمند و بی تضمین سوق داده است و سبب اعدام و تیرباران هزاران جوان سنی مذهب که برای لقمه ای نان سر مرزها کار می کردند شده است این در حالی است که رژیم جنایت کار ملیاردها دلار از سرمایه های کشور را برای شیعیان در لبنان و سوریه و عراق و… هزینه کرده است و فقط تسلیحاتی که برای مسلمان کشی و ریختن خون مردم مظلوم اهلسنت در سوریه استفاده می گردد می تواند موجب تحولات در مناطق سنی نشین گردد اما نظامی که خون مردم مسلمان سوریه را می ریزد چه پروائی برای اهلسنت ایران می تواند داشته باشد.
مردم عزیز اهلسنت ایران و بلوچستان
نظام حاکم بر ایران دشمن انسانیت و اسلام است و ما باید خود را آماده نبردی بزرگ علیه این نظام کنیم و در همین راستا بنده به درخواست بزرگان منطقه جیش النصر را تاسیس کردم تا جوانان با فراگیری علوم نظامی و آموزش دیدن در پایگاههای جیش النصر خود را آماده نبرد با رژیم نمایند.
بنده از همه علمای اهلسنت و بزرگان و دانشگاهیان و طلاب و عموم مردم اعم از زن و مرد می خواهم در این مسیر سخت ما را یاری دهند تا بتوانیم به حول و قوه الهی این نظام طاغوتی را از ریشه بکنیم.
ان شاء الله تعالی
خادم مجاهدان عبدالرئوف ریگی
21 رجب 1435
چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
balouch-nasr2واکنش سایت حزب اللهی «صراط» به انشعاب در «جیش العدل»
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ – ۱۹:۴۹
سیاست » سیاسی
انشعاب جدید جیش‌العدل و دو نکته
«عبدالرئوف ریگی» به عنوان تنها عضو درس‌خوانده و مُفتی جیش العدل همواره نقش و مسئولیت صدور فتاوی مورد نیاز در خصوص کشتن افراد و ترورها را به عهده داشته است.
صراط: آخر وقت دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 خبر انشعابی جدید از گروه تروریستی «جیش العدل»، به نام «جیش النصر» روی خروجی سایت «العربیة» قرار گرفت. این گروه تازه‌منشعب‌شده طی یک اقدام فوری در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک صفحاتی راه‌اندازی کرد و از طریق آنها اطلاعیه اعلام حضور خود را به همراه درج عکس‌های پیاپی در فضای مجازی منتشر کرد.
سایت «العربیة» اما، به طرز سؤال‌برانگیزی خبر انشعاب «جیش النصر» را از مطالب خود پاک کرد! بنا بر اعلامیه رسمی مطرح‌شده از سوی گروه،‌ سرکرده جیش النصر، «عبدالرئوف ریگی» سخنگوی سابق جیش العدل خواهد بود. درباره وی می‌توان به سابقه نقش فعال عبدالرئوف در حوزه‌های صدور فتوا برای اعدام‌ها و ترورها، مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌ها پس از گروگان‌گیری 5 مرزبان ایرانی و… اشاره کرد.
همچنین وی برادر «عبدالمالک ریگی» شرور و معدوم است که با گروهک تروریستی «جند الله (جندالشیطان)» نیز همکاری تنگاتنگی داشته است.
درباره انشعاب صورت‌گرفته بر اساس مواضع اعلامی از سوی جیش النصر، دو نکته بیشتر حائز اهمیت می‌نماید.
1. در بخشی از اطلاعیه «جیش النصر» آمده است: «جیش النصر یک جنبش اسلامی است که معتقد به ارزش‌های اسلامی است و در مقاومت خود را متعهد به پاسداری از ارزش‌های اسلامی می‌داند و بر اعتدال و میانه‌روی و امت وسط تأکید دارد.»
در بادی امر، اینطور استنباط می‌شود که همین گرایش به مشی اعتدالی و میانه‌روی دلیل اصلی انشعاب آنها بوده است. چراکه شخص عبدالرئوف ریگی بارها در مصاحبه‌های خود از مخالفتش با کشتن «شهید دانایی‌فر» سخن گفته بود و از همان زمان انتظار جدایی و استقلال این فرد از گروه تروریستی جیش العدل می‌رفت. ولی آیا به صرف اعلام موجودیت یک گروه جدید توجیه‌کننده «میانه‌روی و امت وسط» خواهد بود؟ پاسخ این پرسش چندان هم سخت نیست.
باید گفت «عبدالرئوف ریگی» به عنوان تنها عضو درس‌خوانده و مُفتی جیش العدل همواره نقش و مسئولیت صدور فتاوی مورد نیاز در خصوص کشتن افراد و ترورها را به عهده داشته است. وی ضمن مصاحبه با همه رسانه‌ها پس از گروگان‌گیری 5 مرزبان، مدام دم از تبعیت از علمای اهل‌سنت و مذاکره می‌زد و می‌کوشید تا وجهه‌ای غیر نظامی از گروه تروریستی به نمایش بگذارد. حال اگر بنا بر ادعای خودشان بپذیریم تمامی اقدامات و عملیات‌های تروریستی آنها مبتنی بر فتاوی شرعی بوده است؛ چرا عبدالرئوف به عنوان یک چهره شاخص در میان گروه، در صدد جلوگیری از این حرکت برنیامده است؟ پس قطعاً گروهبان دانایی‌فر در زمان حضور وی، با آگاهی کامل و اجازه و فتوای وی به شهادت رسیده است.
نتیجه‌ای که می‌توان از بررسی با تأمل این انشعاب به دست داد، یکسان بودن «جیش العدل» و «جیش النصر» است. چنانکه گروهک تروریستی «جند الله(جند الشیطان)» نیز پس از دستگیری عبدالمالک ریگی و اعدام وی در جهت فرار از چهره خون‌آلود و جنایت‌بارش با انشعابی نمایشی به «جیش العدل» تغییر نام داد. بنابراین «جیش النصر» همان «جیش العدل» است همان طور که «جیش العدل» همان «جند الله(جند الشیطان)» بود.
2. مبارزه با نظام اسلامی به بهانه حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت سوریه و مقابله با جریان‌های تکفیری یکی از مواردی بود که هموراه مورد تأکید گروه تروریستی «جیش العدل» قرار می‌گرفت. امروز در حالی شاهد عقب‌نشینی و شکست‌های پیاپی جریانات تکفیری و تررویستی در سوریه هستیم که کشورهای حامی تروریست‌ها در سوریه بویژه امریکا و دولت‌های مرتجع عربی نیز به علت حفظ وجهه خود از پشتیبانی‌های خود کاسته‌اند. اما نکته جالب توجه، تغییر رویکرد انشعاب تازه‌تأسیس جیش النصر در قبال سوریه است.
اتخاذ مواضع تهاجمی به بهانه حمایت از تروریست‌های فعال در سوریه یکی از ترجیع‌بندهای بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های جیش العدل بوده است؛ ولی عبدالرئوف ریگی فقط داعیه مبارزه در ایران را دارد. در اینجا می‌توان مشی منافقانه گروه‌های تروریستی چون جیش العدل را دریافت؛ چراکه وقتی پول‌های سرویس‌های غربی و دولت‌های مرتجع منطقه در حمایت از تروریست‌ها سرازیر و زمان مطالبه و درخواست باشد، حمایت از تروریست‌های سوریه هنری نیست. اما زمانی که باید در راه آرمان و هدف مطلوب هزینه داد از فرصت یک انشعاب تاکتیکی استفاده کرده و موضع خود را در قبال سوریه 180 درجه تغییر می‌دهند.
البته این خواص جبهه باطل است که کاملاً در راستای منافع دنیوی و شیطانی حرکت می‌کند و نفاق و دیگر رذائل اخلاقی از اقتضائات وجودی سپاه باطل به شمار می‌رود.
ـــــــــــــــــــــــــــ
سایت «گویا» در این رابطه می نویسد:
بر اساس خبر دریافتی، پس از گروگان گیری پنج سرباز توسط جیش العدل در منطقه جکیگور بلوچستان و اعدام گروهبان جمشید دانایی فر توسط این گروه، آن هم در زمانی که عبدالرئوف ریگی سخنگوی جیش العدل در حال مذاکره و رایزنی با نمایندگان علمای اهل سنت و معتمدین محلی برای آزادی گروگان ها بود، و اعلام ناخرسندی عبدالرئوف ریگی از آن اعدام نابهنگام حاکی از شکاف عمیقی بود که در بین رهبران جیش العدل بوجود آمده بود. بحران گروگان گیری و آزادی چهار سرباز و اعدام یک تن از آنان شکاف عمیق مبارزاتی و راهبردی بین دو طیف عمده بلوچ در جیش العدل را نمایان ساخت. این دو طیف علاوه بر هویت طایفه ای و خاستگاه جغرافیایی آنها (گروه سرحدی ها از شمال بلوچستان از یک سو؛ و گروه سربازی ها و مکرانی ها از جنوب بلوچستان از سوی دیگر)، در مورد شیوه مبارزه نیز با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. صلاح‌الدین فاروقی رهبر جیش ‌العدل که اصالتا از منطقه راسک و سرباز می باشد، در اولین بیانیه خود بر سوق دادن جنگ فرقه ای از سوریه به داخل خاک ایران و جهاد سراسری اهل سنت بر علیه «نفوذ شیعه» در منطقه تاکید کرده بود. در حالی که جندالله در گذشته و بسیاری از بازماندگان گروه جندالله از جمله عبدالرئوف ریگی (برادر عبدالمالک ریگی) ظاهرا بر روی حقوق اهل سنت ایران و مردم بلوچ، بدون ذکر مناقشات منطقه ای و تداخل جبهه های دیگر، تاکید داشتند. در نتیجه علاوه بر شعار مبارزاتی و ارائه نظرات مذهبی، این دو گروه در شیوه عملکرد نیز اختلاف دارند.

روز دوشنبه ٢٩ اردیبهشت ١٣٩٣ عبدالرئوف ریگی که سخنگوی جیش العدل و مذاکره کننده اصلی در رابطه با آزادی چهار سرباز بود، به همراه تنی چند از یاران خود در بیانیه ای کناره گیری خود از جیش العدل و تشکیل سازمان جدیدی بنام جنبش جیش النصر ایران را اعلام نمود. در این بیانیه آمده است بدینوسیله جنبش دفاعی جیش النصر به صورت رسمی فعالیتهای خود در بخشهای نظامی ، سیاسی و فرهنگی را آغاز نموده. بیانیه می افزاید: «جیش النصر یک جنبش اسلامی است که معتقد به ارزشهای اسلامی از جمله جهاد یا بعبارتی جنگ مسلحانه بر علیه نظام جمهوری اسلامی است و در مقاومت خود را متعهد به پاسداری از ارزشهای اسلامی می داند و بر اعتدال و میانه روی و امت وسط تاکید دارد». عبدالرئوف ریگی نیز بعنوان رهبر جیش النصر ایران معرفی شده است. عبدالستار دوشوکی مدیر مرکز مطالعات بلوچستان معتقد است که این شکاف و جدایی بعد از اعدام گروهبان بیگناه جمشید دانایی فر اجتناب ناپذیر به نظر می رسید، چون عبدالرئوف ریگی در حال گفتگو با واسطه ها بود، اما عناصر افراطی تر بدون هماهنگی و حتی آگاهی عبدالرئوف ریگی دانایی فر را اعدام کردند. دوشوکی می افزاید که هنوز معلوم نیست رابطه و مناسبات جنبش جیش النصر ایران به رهبری عبدالرئوف ریگی با جنبش جیش العدل به رهبری صلاح‌الدین فاروقی چگونه خواهد بود؟ اما دوشوکی احتمال کپی برداری از جبهة النصرة ء سوریه توسط جیش النصر ایران و کپی برداری جیش العدل از » داعش» در سوریه را ، و تقابل نظامی بین این دو گروه در منطقه را بسیار بعید می داند.

Advertisements

کارها

Information

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s




%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: