درسی که ما بلوچ ها باید از کردها بیاموزیم

26 12 2010

درسی که ما بلوچ ها باید از کردها بیاموزیم
بی برگ براهوئی
مبارزه یک پارچه ملت کرد، تجمع صدها تن از مردم سنندج به همراه خانواده حبیب الله لطیفی در جلو درب زندان مرکزی سنندج، و اعتراضات احزاب و سازمان های ایرانی و سازمان های حقوق بشری بین المللی، دست به دست هم دادند و جان دانشجوی کرد را حداقل فعلأ نجات دادند. مادر، پدر و خواهر و خانواده ی این جوان، بجای تحویل جنازه ی او، در ساعت ۹ صبح یک شنبه ۶ دی ماه ۱۳۸۹ با او ملاقات کردند و با قلبی آکنده از امید و امتنان از همراهی ها و همدلی های وسیع مردمی به خانه بازگشتند.
وقتی خبر اجرای حکم اعدام به آقای نعمت احمدی وکیل حبیب الله داده شد، به فاصله تنها دو روز، فعالیت های گسترده ای از سوی خانواده ی او و احزاب و سازمان های سیاسی ایرانی انجام گرفت. ایرانیان خارج از کشور هم آستین ها را بالا زدند و هر جا که حضور داشتند، تظاهرات گسترده ای به راه انداختند. جلو سفارت خانه های جمهوری اسلامی تجمع کردند. مادر حبیب و خواهرش و دیگر اعضای فامیلش با رسانه ها تماس گرفتند، مصاحبه کردند و بر بیگناهی او تاکید کردند. مادران پارک لاله، یعنی مادران عزادار ایران، اعلامیه دادند و خواهان لغو این حکم شدند. وکیل او نیز با ارسال نامه هائی به صادق لاریجانی، به پروسه این دادرسی اعتراض کرد و آن را غیرقانونی دانست و خواهان لغو یا حداقل تعویق اجرای این حکم شد. احزاب و سازمان های کردستانی متحدأ بیانیه داده و به این حکم اعتراض کردند. تلویزیون های کردی زبان نیز تمامی این اخبار را انتشار دادند. موج اعتراض به حدی بالا گرفت که تمامی رادیو و تلویزیون های فارسی زبان برون مرزی نیز اخبار این اقدامات را انعکاس دادند. این مجموعه فعالیت های گسترده انسانی، جان یک جوان را فعلآ نجات داد. فشارهای گسترده انسانی و اعتراض های مسالمت آمیز، آنجنان فشاری بر دولت جمهوری اسلامی وارد آورد که مجبور شد تصمیم خود را پس بگیرد و رئیس زندان مرکزی سنندج در جمع تحصن کننده گان از لغو اجرای حکم خبر داد. در این میان هیچ سازمان کردی، تهدید به اقدام متقابل کرد. هیچ سازمانی نگفت که خون را با خون خواهد شست. هیچ جریانی از به پا کردن حمام خون سخن نگفت. هیچ سخنی از انتقام در میان نبود. با این حال آن ها پیروز شدند.

اما ما بلوچ ها در وضعیت دیگری قرار داریم. همین یک هفته پیش ۱۱ تن از زندانیان سیاسی ما را در زندان زاهدان به دار آویختند. هر چند جلادان جمهوری اسلامی فقط شب قبل از اعدام، خبر از اجرای جنایت شان دادند، اما اگر هم زودتر خبر را اعلام می کردند، آیا ما قادر بودیم این چنین بسیج گسترده ی حمایتی بوجود آوریم؟ آیا ما قادر بودیم مادران، همسران و خواهران این جان باخته گان را بسیج کنیم و به اعتراض تشویق کنیم؟ آیا ما می توانستیم سازمان ها و گروه های سراسری را به حمایت از خود واداریم. ما که یک هفته قبل از آن، وقتی مریلا زارعی، هنرپیشه معروف و انساندوست، به نیت همبستگی با مردم ما به بلوچستان آمد، و ما می توانستیم با پیام هایی از مظلومیت ملت مان او را بدرقه کنیم، اما در پشت سرش، میدان فرمانداری چابهار را غرق در خون کردیم، چگونه می خواهیم روی همبستگی آن ها حساب کنیم؟ جمهوری اسلامی چه بیشرمانه زمان اعدام این فرزندان بلوچ را انتخاب کرد تا در زیر گرد و غبار انفجارهای انتحاری چابهار، بیگناهی اعدام شده گان را مدفون سازد.

وقتی به مبارزات کنونی و گذشته خلق کرد نگاه کنیم در می یابیم که آن ها که امکان مبارزات مسلحانه دارند و هم اکنون می توانند هزاران پیشمرگه ی مسلح را بسیج کنند، اما به مبارزات گسترده ی سیاسی و مدنی روی آورده اند. وقتی فرزاد کمانگر و یارانش اعدام شدند، خلق کرد یکپارچه دست به اعتصاب عمومی زد و نیروهای سرکوب را زمین گیر کرد و همبستگی و حمایت و تحسین همه مردم ایران را برانگیخت. همین امر باعث شد تا مادران عزادار پارک لاله به دیدن مادر فرزاد کمانگر بروند و در کنار هم و همدرد او باشند و پیام این شیرزن را به دیگران برسانند. اما وقتی یعقوب مهرنهاد ما را اعدام کردند، ما حتی نتوانستیم خبری از وضعیت خانواده او منتشر کنیم. بنویسم که چه بر دختر او می رود. عزیزانش در چه حال و روزی هستند. آیا ما نمی توانستیم اخبار وضعیت این خانواده و دیگر شهدا را به گوش دیگران برسانیم. آیا ما نمی توانستیم بیگناهی این فعال مدنی و انساندوست را به چهار گوشه ی جهان فریاد بزنیم.؟

جا دارد که ما از ملت قهرمان کرد بیاموزیم که مبارزات مسالمت آمیز و مدنی در شرایط کنونی بسیار تاثیرگذارتر است. این مبارزات در توازن قوای کنونی، بویژه در بلوچستان که نیروهای سرکوب آن را به پادگانی گسترده تبدیل کرده اند، هم تاثیرگذارتر و هم کم هزینه تر است. این شیوه ی مبارزه می تواند توجیهات وقیحانه ی جمهوری اسلامی در کشتن جوانان ملت ما را بگیرد و امکان جلب همبستگی مردم ایران وجهان را به همراه بیاورد. اکنون در عصر انقلاب ارتباطات قرار داریم. ما نیز می توانیم از چهارگوشه استان، از کناره های چابهار، تا قله ی تفتان، از سپاه چادرهای دامنه ی کوه ها و بیابان ها تا میل ۷۲ میرجاوه، از جنگل های کوشه تا کشتزازها ونخلستان های سراوان و ایرانشهر، و از هر گوشه این سرزمین دوست داشتنی، اخبار و گزارشاتمان را به دنیا برسانیم. ما هم می توانیم به همگان بگوئیم که در برخی از روستاهای استان مان، مزد یک کارگر کشاورزی، کفاف یک قرص نان را نمی دهد. می توانیم به دیگران بگوئیم بسیاری از مردم ما توان خرید یک سیلندر گاز را ندارند تا خود را از سرمای زمستان محافظت کنند. ما هم می توانیم به همگان بگوئیم آن مادری که در گوشه اتاق خانه اش، یا در گوشه سیاه چادرش چشم انتظار فرزندش هست ، هم قلب دارد و خون گریه می کند وقتی که خبر اعدام فززندش را می شنود. وقتی که به مادری گفته می شود فرزندش هدف تیراندازی در خیابان و جاده قرار گرفته، دلش آتش می گیرد. باید به دیگران بگوئیم که مادران شهیدان بلوچ هم مثل مادر فرزاد کمانگر و دیگر مادران عزادار قلب های رئوف و دوست داشتنی دارند. آن ها هم در غم فرزاندشان خون می گریند. برای این که این حرف هایمان را دیگران گوش کنند، باید فرهنگ انتقام طلبی را کنار بگذاریم. ما با عملیات انتحاری و منفجر کردن جوان های این ملت و دیگر قربانیان، نمی توانیم روی همبستگی دیگران حساب کنیم. راه جلب حمایت و همبستگی مردم سراسر ایران و جهان از مبارزاتمان برای احقاق حقوق ملی مان را از کرد ها بیاموزیم.
۵ دی ماه ۱۳۸۹


کارها

Information

20 responses

26 12 2010
arash

سلام بر قوم بزرگ بلوچ براهویی

مبارزات مدنی بسیار تاثیر گذارنر از خشونت های کور است
متاسفانه مبارزین بلوچ فعالیت های خود را به خوشنتهای گروههای مانند جند الله (القاعده ایران) گره زده اند و این تبدیل به نقطه قوت رزیم حاکم بر ایران در اجرای سرکوب مخالفان مدنی شده
لازم است فعالین مدنی هرچه زودتر از این گروهها اعلام انزجار کرده و با همبستگی با سایر اقوام ایرانی و فعالین مدنی ایران هر چه سریعتر به ایرانی ازاد و اباد برسیم

ارش ( لر ممسنی براهویی)

27 12 2010
maymakoran

haneef
بايدآفرين گفت به اين بلوچ بافرهنگ وصلح طلب .جداي ازبحث مبارزه وچرايي آن بايدفرهنگ تساهل وتسامح برقوم بلوچ گسترده شودالبته اينكارسخت وجانفرسات چون فقرفرهنگي تحميل شده به اين سرزمين وعقايدانتقام جويانه اي كه برقلب وروح اين مردم مستولي شده است بايدتغييركند.
mehryaad
درود بر ایران و ایرانی با هر قومیتی
hamsafar1212
امیدواریم با تجمعاتمان روزی این حکومت را ریشه کن می کنیم
sheno
کاملاً موافقم. به خدا همین امروز صبح که ساعت 6 صبح به وقت تهران از خواب بیدار شده بودم تا وضعیت حبیب را جویا شوم و بعد که دیدم حکم اجرا نشده، اول اشک شوق در چشمانم جاری گشت و نزدیک به 15 دقیقه نتوانستم جلوی گریه ام را بگیرم، چون دیدم در ظرف 2 روز که خبر اعدام حبیب پخش شد، مردم سراسر ایران از هر قومیتی چقدر تلاش کردند تا جلوی اعدام را بگیرند و فعلاً نیز تا این زمان پیروز شدند.
بعد صبح که دوباره برگشتم به رختخواب با خودم فکر کردم گفتم همین دو هفته پیش 11 جوان بلوچ را اعدام کردند، اما هیچ صدایی از کسی درنیامد. بدبخت بلوچها که کسی به فکر آنها نیست. گفتم اگر این 11 نفر جوانان کرد بودند الان چه قیامتی شده بود، مگر رژیم جرأت می کرد 11 جوان کرد را اینگونه اعدام کند. الان رژیم از اعدام یک جوان کرد عاجز است چه برسد به 11 تا. پس چرا برای بلوچ اینگونه نیست؟ مگر چه فرقی بین جوانان بلوچ با جوانان کرد است! چرا نباید مردم ایران همین تلاشی را که برای جلوگیری از اعدام یک جوان کرد می کنند برای جلوگیری از اعدام یک جوان بلوچ هم بکنند یا سازمانهای حقوق بشر.
بهرحال من کرد از صمیم دل آرزو دارم که همانگونه که مردم ایران برای جوانان کردستان مایه می گذراند برای جوانان بلوچ نیز مایه بگذارند. هیچ فرقی بین جوان کرد و بلوچ و فارس و آذری و لر و غیره نیست. همه ما از یک آب و خاکیم و وطن همه ما جایی است به نام ایران.
mazar
درود بر تمام آزادیخواهان ایرانی از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال!
مرسی از مطلبی که گذاشتی نازنین.
40tike
من نمی فهمم چرا اخبار اعدام های بلوچستان بعد از اعدام میاد که ادم حتی نمی تونه داد بزنه؟
ararat2005
متاسفانه بلوچ‌های ساکن در اروپا از نزدیکی‌ به کرد‌ها و حمایت از آنها و جلب حمایت‌شان از خویش حرکتی نشان نمیدهند .جمعیت میلیونی کرد‌ها در اروپا را کم نگییریم .irani ها مخصوصا فارس‌های عزیز آزادی خواه دارن روز به روز به کرد‌ها نزدیکتر میشن.
mehryaad
متاسفانه بلوچ‌های ساکن در اروپا از نزدیکی‌ به کرد‌ها و حمایت از آنها و جلب حمایت‌شان از خویش حرکتی نشان نمیدهند .جمعیت میلیونی کرد‌ها در اروپا را کم نگییریم .irani ها مخصوصا فارس‌های عزیز آزادی خواه دارن روز به روز به کرد‌ها نزدیکتر میشن.
درود بر شما
sepahbod7
درود بر دو قوم ایرانی کرد/بلوچ… این عزیزان میراثداران فرهنگ ایران باستان هستند و امیدوارم که تمامی ایرانیان برای بهبود این دو منطقه فقیر چاره جویی کنند.
omidha
با سپاس از همه ی شما عزیزان. ببخشید که نتوانستم پای نت باشم و پاسخ بدهم از همه شما تشکر می کنم و امیدوارم که ملت بلوچ هم بتواند از این موج همبستگی برخوردار شود. و این نوشته ی بی برگ نگاه دقیقی داشت که خیلی خوشم آمد.

26 12 2010
مریم ش

موسوی و تمامی اصلاح طلبان رژیم که از ترس سرنگونی رژیم و از دسن دادن منافع شان خواب از چشمانشان پریده هم درست همین حرف را میزنند. خامنه ای و رادان هم همین حرف را میزند. بوش هم که صد ها هزار عراقی و افعانی را قتل عام کرد هم همین حرف را میزند. مردان و زنان سیاستمدار اروپایی، امریکایی، روسی و چینی هم همین حرف را میزنند. راستی چرا تمامی اینها شب و روز روصه حوانی میکنند در رد مبارزه رو در رو با رژیم های تبهکار و جانی و یک کلمه نمیگویند که چرا این مردمی که به توصیه اینها دال بر گوسفند وار زندگی گوش نمیکنند چرا به این راه کشیده شده اند؟ هیچگاه نمیگویند که این رژیم های جنایتکار هستند که خشونت را نهادینه کرده اند. ترس سرنگونی رژیم های آدمکش و چپاولگر سرمایه داری بد جوری این جماعت نصیحت کن را به وحشت انداخته. اینکه یک نیروی مذهبی (اسلامی سنی) به جنگ یک نبروی مذهبی دیگر (اسلامی شیعه) میرود دال بر ذات وحشیگری اسلام و فوانیم آن هست و این هیچ ربطی به مبارزه انسانی و دفاع از شان و مقام انسانی سرکوب شده گان ندارد. ما ها میتوانید همراه با ارتجاع و سیستم ستمگر جهانی شب و روز نصیحت کنید و مردم را به گوسفند بودن تشویق کنید. اما انسان های واقعی نه تروریست های شیعه و سنی ، بنیان دین و جهل و سرکوبگری و چپاول را از بین خواهند برد

27 12 2010
ارتا

سلام دوستان از هر نژاد و قومی که هستید
من به عنوان یک کرد با شما موافقم نباید طوری رفتار کنیم که اجازه هر جنایتی را به حاکمیت بدهیم اگر من میخواستم از این چند برادر هم وطنم که اعدام شدن طرفداری میکردم من را هم طرف دار جندالله میکردن و با یک اعتراض کوچک من را هم به عنوان محارب اعدام میکردن پس نتیجه میگیریم این راه اعتراض نیست فقط با اعتراض مدنی میشود دنیا را با خود همراه کرد به امید پیروزی و برابری همه قومیتها و اقلیتهای ایرانی

27 12 2010
Katy Shaybani

ممنونم… در واقع، این درسی‌ است که همه باید بگیریم

27 12 2010
کامبیز ایرانبان

هموطنآن عزیز بلوچ؛ رهبران حقوق مدنی کرد، از زمان دکتر قاسملو به این نتیجه رسیدند که احقاق حقوق بر حق مدنی هم میهنان کرد ما، تنها از طریق فعالیتهای صلح آمیز مدنی میسر است و لاغیر! جمعبندی که تمام حرکت های مسلحانه «مدنی» جهان از قبیل IRA در ایرلند شمالی، PLO در فلسطین، تمامی حرکتهای آفریقایی و آمریکای جنوبی به آن رسیده اند و یا دارند میرسند. پیشرو و معلم تمام حرکت مدنی جهان هم کسی بغیر از ماهاتما گاندی نیست. مرد بزرگی که بر خلاف خواسته استعمار انگلستان، بدون شلیک یک گلوله، امپراطوری عظیم انگلیس را مجبور به تخلیه هندوستان نمود!
دوران مقابله نظامی بخاطر نابرابری امکانات نظامی طرفین مقابله و توجیه پذیری سرکوب دیگر گذشته است. در دوران ارتباطات جهانی، بسیج افکار عمومی بهترین سلاح شما است و در این راه از حمایت من و امسال من فارس زبان هم برخوردار خواهید بود. سلامت باشید.

27 12 2010
علی

سلام
کاملاً با شما موافقم و می دانم که اگر از امکانات ارتباطی ای که امروزه در دستان ما ایرانی ها است استفاده کنیم می توانیم به هبستگی برسیم. بی شک با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عزیزان بلوچی چون شما، دیری نمی پاید که مردمان بلوچ هم، چونان مردمان کرد ایران، به مبارزۀ مدنی سازمان یافته روی خواهند آورد و مزد آن را خواهند دید.
پایدار باشید

27 12 2010
rostam

سازمان امنیت پاکستان میلیاردها دلار از خامنه ای دریافت میکند. خامنه ای پنجاه سال پیش کتابی در باره نقش پاکستان در منطقه نوشته و از آنروز خودرا کارشناس پاکستان میداند . او برنامه های بزرگی دارد . پنج سال است سی کرده است جنگی بین هند و پاکستان بر پا کند اما با هوشیاری هندی ها و آمریکایی ها شکست خورده است. جند اله باید بجای کارهای تاکتیکی تروریستی شاهرگ رژیم در پاکستان را هدف قرار دهد. جند اله باید شاخه غیر نظامی درست کند و مرتبا روی نقش مخرب رژیم افشا گری کند. همانطور که مجاهدین خلق میکنند . مجاهدین چهل سال اسلحه بکار بردند . تانک هم داشتند ولی در این ۵ سال بدون اسلحه رژیم را بیچاره کردند . بلوچها متاسفانه کم سواد هستند و دنیا را نمیشناسند . لطفا بیانیه های امنیتی رژیم را ۳ بر بخو ا نید و متوجه میشوید وحشت دارند روابط آنان با سازمان امنیت پاکستان که برای کارهای مخرب سطح بالا ساخته شده است در ماجرای جند اله صدمه بیند . شما با کمربند انفجاری نمیتوانید کنفرانس سیاسی بگذارید . شاهرگ رژیم در پاکستان است. آنها میخواهند آنرا به عراق دوم بدل کنند . همانطور که دختران ایرانی را د راختیار گروهبانهای عراقی قرار میدهند دختران بلوچ را حراج خواهند کرد. با این گرازها باید با فراست مبارزه کرد . سر بریدن افراد کمک نمیکند فقط دل شما را خنک میکند

27 12 2010
آرتبا گودین (اسم الکی)

مبارزه مسلحانه مردم بلوچستان در دراز مدت و با تشکل منسچم مردمی نتیجه بخش خواهد بود اما این به معنایی اقدامات تروریستی شبیه کشتارهای جند الله نمی تواند باشد و نباید باشد. در هر شرایطی باید به اقتضای آن شرایط عمل کرد.اقدامات مدنی ، نافرمانی مدنی ، کارزار های آزادی بخش را اگر مردم گراتقدر بلوچستان مورد توجه قرار دهند، مطمئنا همه مشتافانه در یاری شان شرکت خواهند کرد.و آنها که مصرانه راه رهایی مردم ایران و از جمله مردم بلوچستان را تنها مبارزه مسالمت آمیز میدانند یا غرض و مرض دارند و یا ناآگاهند.

27 12 2010
rozaii

علی یونسی و دیگران که در تشکیلات امنیتی رژیم درس دشمن شناسی میدهند این طبقه بندی را برای دشمنان فاشیسم اسلامی دارند.
۱- مخالفان بی آزار. اینها اغلب چپ های مقیم خارج هستند البته حزب توده جای مجزا دارد.
این مخالفان ابتکار عمل را در ایجاد دردسر برای رژیم هرگز ندارند . از مرد م میخواهند در مقابله با رژیم توری وانمود کنند که این رژیم مثل اغلب رژیمهای جهان است نظیر رژیمهای ترکیه و یونان و برزیل . در رسانه های خود بزبان انگلیسی رژیم را بزک میکنند – در حد پرس تی وی – و برای ان تخفیف میگیرند. رژیم چند تایی از آنان را سی سال پیش اعدام کرده است و نام و تصویر ان جان باختگان زینتی است برای کیوسک اپوزیسیون نمای آنان .
۲- مخالفان با آزار . اینها اسلامی های در حال تحول هستند . نظیر مشارکتی ها . رژیم همیشه از اینان بیشتر احساس خطر میکرده است . اینها را هر از گاهی باید کشت و زندانی کرد .
۳- معاندین . برخی از گروههای چپ و ناسیونالیستها و هواداران پادشاهی در این گروه هستند .
۴- محاربین . نو ع با تجربه محارب میشود مجاهدین خلق و نو ع کم تجربه ان جند اله . محارب را باید کشت . محارب رژیم را نیروی اشغالگر میداند . رژیم را فاشیسم میداند . با انتخاب روش مسلحانه هیمنه و هیبت رژیم را نابود میکند. انعکاس اعمال محاربین د رجهان این است که رژیم بی ثبات و بی عر ضه است.

27 12 2010
Amir Tehran

سلام
میخواستم عرض کنم سابقه کردها در مبارزات بسیار قدیمی هست.
و تا جایی که من میدونم امکانات اونا هم بیشتر هست نگاه کنید به زسانه هاشون.
بلوچ ها باید به رسانه و فرهنگ بیشتر اهتمام داشته باشند.
مطمین باشید ما تهرانی ها هم با شما هستیم.
و روزی همه با هم به آزادی خواهیم رسید.

27 12 2010
آتیلا

هرکاری می کنید بکنید. فقط به تجزیه ایران و استقلال سرزمین خود بیندیشید. تو این خراب شده ایران ماندن نتیجه ای جز اینکه هست ندارد. در هر رژیمی که باشد فرقی نمی کند

27 12 2010
maymakoran

و این بدترین راه حل ممکن است. بعد از یک خونریزی سراسری وضعیت از این که هست هم بدتر خواهد شد. راه حل تجزیه ایران نیست. اتحادی است که همه به حقوق خود برسند. یک ایران فدرال بهترین راه حل هست.

27 12 2010
Ali

من فارسی زبان هم از ظلم هایی که به بلوچ ها می شود ناراحتم و آرزو دارم بلوچستان را شاد و پیشرفته ببینم. اگر مبارزات برحقتان را از راههای مدنی گسترش دهید من تهرانی هم از جان و دل درکنارتان خواهم بود.
در مورد کردها حق با شماست. مبارزات کردها به مرحله بلوغ رسیده و کردها دریافته اند که راه رسیدن به حقوقشان نه از جنگ و دشمنی بلکه از طریق اتحاد و دراز کردن دست دوستی و پافشاری بر حقوقشان می گذرد و در نتیجه حمایت بقیه ایرانی ها را هم جلب کرده اند. تهرانی ها هم مردمی هستند مثل بلوچ ها و کردها و در کنار آنها. هیچ ایرانی از دیدن فقر و ظلم و خشونت در هیچ جای کشورش خوشحال نیست. نیاز داریم بهم اعتماد کنیم.
به امید آبادی، آزادی و پیشرفت در سراسر ایران زمین.

27 12 2010
roshangari

ay baba dard ma ine ke ina ba 1barnameh az ghabl taiin shodh in akhtelaf ghomyatio bevojod ovordan vagarnh ma hame IRANI hastim wa kordo baloch nadarim

27 12 2010
rozaii

موثر ترین کاری که بلوچها میتوانند بکنند هدف گرفتن سرمایه گزاری های خامنه ای در سازمان امنیت پاکستان است. برای اینکار هم خشونت لازم نیست . با یک سیاست افشاگرانه در ظرف شش ماه تمام زحمتهای رژیم بر باد میرود. پروژه ایجاد بحران بین هند و پاکستان بسیار کلان و گران است. میتوان با چند کنفرانس از لندن آنرا جلوی آفتاب برد و مثل شیر کوهی آب میشود بخصوص در این جو ویکی لییکس . تمام ضربات را بلوچها از چند معاون امنیتی و شخص رییس جمهور پاکستان میخورند که با پروژه مشابه ترور رفیق حریری و با حذف خانم بوتو آمدند سر کار . بلوچها باید دادگاه و ماجرای خانم بوتو را منعکس کنند که متاسفانه در می میکر ان توجه ای به ان نشده و نمیشود . چرا؟ مگر این سایت مخالف ترور نیست ؟ آیا ترور را فقط زمانی که به رژیم صدمه میزند باید طرد کرد؟ چرا ترورهای رژیم را در آفریقا و عراق و هند و لبنان منعکس نمیکنید . اگر فکر میکنید این دوای خودی است و نباید رژیم را پیش غریبه بی ابرو کرد هد اقل به فارسی و بلوچی افشا کنید . وگرنه سکوت علامت رضا است.

27 12 2010
انوش

اى کاش شما و ديگر دوستانتان قبل از انجام هرکارى و همچنين قبل از نوشتن٬ به آنچه که ميخواهيد انجام دهيد و يا بنويسيد کمى فکر کنيد۰ به فرجام کار٬ به چگونگى رسيدن به پيروزى و حداقل مدت زمان لازمه آن فرايند و عمل و عکس العمل هاى جمهورى اسلامى نسبت به ايده شما٬ به شکست٬ عواقب آن و تاثير آن بر روحيه مردم٬ به سال ٥٧ و ٨٨ و نتايج آن و ۰۰۰ فکر کنيد و نه آن که انشا› وجبى بنويسيد به اميد آنکه معلم متوجه نمى شود۰ تعداد لغت هاى نوشته شده زياد است٬ اما تنها پندى که از آنان بر مى آيد اين است که مردم بلوچستان بايد در شرایط کنونی به مبارزات مسالمت آمیز و مدنی رو آورند۰ با توجه به اينکه مدنى به زبان پارسى به معنى شهرى است٬ اين سئوال مطرح ميشود که مبارزه مسالمت آمیز و شهرى چيست؟ تعريف آن چيست؟ اشکال آن چگونه است؟ آيا ميشود چند مثال براى آن زد؟ فرق مبارزه مدنى با مبارزه روستاى يا واحه اى چيست؟ در اين نوشته و در ديگر نوشتجات از اين دست ما پاسخى به اين نوع سئوالات نمى بينيم۰ آيا نويسنده اين نوشته و ديگر نويسندگان اين نوع نوشتجات تضمين ميکنند که طرف ديگر مبارزه که رژيم فاشيستى جمهورى اسلامى ميباشد نيز اين قرارداد يعنى مبارزه مسالمت آمیز و شهرى را قبول و رعايت کند؟ تجربه ٣١ سال جمهورى اسلامى در کردستان٬ ترکمن صحرا٬ بندر انزلى٬ سيستان و بلوچستان٬ هرمزگان٬ آذربايجان و ۰۰۰ در کارخانه ها٬ در جنبش قهرمانانه زنان٬ در جنبش جوانان و در جنبش کارگران بطور شفاف به ما نشان ميدهد که قانون رفتار اين رژيم فاشيستى با دگر انديشان تنها سرکوب٬ اعدام٬ شکنجه٬ تجاوز٬ قتل و ۰۰۰ ميباشد۰ اين رژيم حتى به افراد٬ سازمان ها و احزابى که سال ها خوش رقصى کردند و جاى دوست و دوشمن را نشان دادند٬ رحم نکرد٬ حال چه برسد به مخالفان۰
پيام ديگر جنبش مبارزان مسالمت آمیز و مدنی حداکثر عکس العمل و يا واکنش است۰ بايد منتظر ماند تا رژيم اقدام به اعدام عزيزى کند و بعد ما واکنش نشان دهيم٬ به مجامع بين المللى و حقوق بشرى رجوع کنيم و با چند صد نفر در جلو درب زندان اعتراض کنيم تا آن عزيز موقتا اعدام نگردد۰
و يا وقتی یعقوب مهرنهاد ما را اعدام کردند، ما به توانیم خبری از وضعیت خانواده او منتشر کنیم. بنویسم که چه بر دختر او می رود. عزیزانش در چه حال و روزی هستند. آیا ما نمی توانستیم اخبار وضعیت این خانواده و دیگر شهدا را به گوش دیگران برسانیم. آیا ما نمی توانستیم بیگناهی این فعال مدنی و انساندوست را به چهار گوشه ی جهان فریاد بزنیم.؟

اما براى جنبش سرنگونى طلبان اين همه حداقل کاريست که ميتوان کرد۰
مردم بلوچ مى بايد کنشگر باشند تا واکنشگر٬ عمل بايد کنند تا عکس العمل۰ ابتکار را آنچنان در دست خود گيرند تا رژيم جمهورى اسلامى مجبور به واکنش و عقب نشينى شود۰ مردم بلوچ مى بايد خود را در تشکل هاى علنى ــ مخفى کارگرى٬ دانشجوى٬ زنان٬ معلمان٬ روزنامه نويسان٬ مادران زندانيان سياسى٬ مادران جانباختگان و ۰۰۰ متشکل کنند۰ بدون تشکل و سازماندهى هيچگونه مقاومت و تعرض دراز مدت وجود نخواهد داشت۰ بايد صفوف خود را نيز از جند الله جدا کرد۰
اين حداقل چيزى است که مردم بلوچستان ميتوانند از مردم کردستان ياد بگيردند۰
ضرورت مبارزه٬ تشکل و اتحاد عمل جهت سرنگونى زمانى براى مردم آشکار ميگردد که فعالين سياسى بتوانند اميد به پيروزى را در مردم زنده کنند و نويد جامعه آزاد٬ مرفع٬ برابر و آباد را دهند با بهداشت و درمان رايگان براى همه٬ مسکن رايگان براى همه٬ تحصيل رايگان براى همه٬ شغل براى همه و ۰۰۰

27 12 2010
شاگردک

دوست گرامی، تا آنجا که من می دانم، و همانطور که خود شما در نوشته تان اشاره کردید، کردستان هم از این مسیر گذشته است. گروه های کردی که تا سالهای نه چندان دور خشونت طلب و مسلح بودند امروز به گفته ی خودشان و بنا بر شواهد موجود به مبارزات مدنی و بدون خشونت روی آورده اند.
با توجه به اینکه حکومت فعلی نقش بسیار مهمی در ترویج مردم بلوچ به تروریسم و خشونت ایفا می کند، وظیفه ی امروز ماست که عموم مردم بلوچ را به مبارزات مسالمت آمیر و پرهیز از خشونت دعوت کنیم. فرهنگ سازی وقت و انرژی بالایی خواهد برد. اما چیزی است که نسلهای زیادی از نتایج مثبت آن بهره خواهند جست.
بازهم سپاسگزارم از نوشته ی منصفانه و زیبایتان.

ما بیشماریم.
V

28 12 2010
maymakoran

نه فقط هموطنان بلوچ بلکه تمام ایرانیان، بالاخص لیدرهای جنبش سبز باید قاطعیت زمان سنجی و اتحاد را از کردها یاد بگیرند
monamore
خیلی غم انگیزه که سرزمین رستم به دام چنین معضلاتی افتاده. سکولاریسم کجایی که انسانیت رو از چاه بیرون بیاری!!!
ardeshir81
دقیقا این نوشته به موضوع مهمی اشاره کرده، و دلیلش رو هم بخوبی گفته. وقتی یک گروهی پیدا میشه که به اسم بلوچ و حفاظت از حقوق مردم بلوچ بمبگذاری می کنه و همون غربتی باری های القاعده رو تو ایران در میاره، جمهوری اسلامی هم براحتی می تونه افرادی رو که به این موضوع مربوط می کنه هر بلایی به سرشون در بیاره و هیچ کس هم تو این آشفته بازار کار زیادی نمی تونه براشون بکنه. چون اصولا کاری که بهش منتسب هستند بمراتب از جنایت جمهوری اسلامی جنایت آمیزتره. کی می تونه از یک همچین عملی دفاع کنه یا از گروه های حقوق بشری درخواست کمک کنه؟!! این موضوع کلا با اتفاق هایی که تو کردستان میفته متفاوت هست، چیزی که تو کردستان داره اتفاق میفته همونی هست که داره تو تهران اتفاق میفته و فرزاد کمانگر به همون دلیل اعدام شد که ندا آقاسلطان در تهران به قتل رسید. و واکنش مردم در کردستان همون واکنشی بود که همه مردم ایران همه جا نشون دادند. قتل و اعدام این دو نفر و بسیاری از افراد مشابه متفاوت هست با اعدام عبدالمالک ریگی و برای همین هم واکنش مردم متفاوت هست. اصولا این خشونت و خودکشی و بمبگذاری در شان یک انسان در درجه اول و بعد مردم ایران در درجه دوم نیست. ره به جایی هم نمی بره. نقطه ضعف جمهوری اسلامی قانون، انسانیت، اخلاق و جامعه مدنی هست، وگرنه در خشونت نقطه ضعفی نداره و خودش تولید کننده خشونت هست. برای همین هم با خشونت کسی نمی تونه حریف ابن ها بشه.
ayeneh
کاش میتوانستم به این لینک هزار مثبت بدهم.
mohsen083
مرحبا
omidha
موضوع اینه که باید تلاش کرد به لینک ها و موضوعات بچه های بلوچ هم توجه کرد و این نکات را یادآوری کرد. امروز بسیاری از روشنفکران بلوچ هم بتدریج اما به خوبی دارند با کارهای القاعده ای جندالله مرزبندی می کنند. این تحول مثبت باید مورد توجه همه روشنفکران و وبلاگ نویسان قرار بگیره و به مسائل بلوچستان هم توجه بشه چون رژیم خیلی سنگین روی این استان ممترکز شده است. باید فعالین سیاسی بلوچ که با عمیات تروریستی مرزبندی دقیق می کنند را حمایت کرد. این همراهی و همبستگی به نفع همه ما هست.
shagerdak
سپاس از نویسنده. با این نوشته ها آینده را روشن می بینم.
username
درسی که ما بلوچ ها باید از کردها بیاموزیم
و ما تهرانی ها هم از کرد ها یاد بگیریم
username
موضوع اینه که باید تلاش کرد به لینک ها و موضوعات بچه های بلوچ هم توجه کرد و این نکات را یادآوری کرد. امروز بسیاری از روشنفکران بلوچ هم بتدریج اما به خوبی دارند با کارهای القاعده ای جندالله مرزبندی می کنند. این تحول مثبت باید مورد توجه همه روشنفکران و وبلاگ نویسان قرار بگیره و به مسائل بلوچستان هم توجه بشه چون رژیم خیلی سنگین روی این استان ممترکز شده است. باید فعالین سیاسی بلوچ که با عمیات تروریستی مرزبندی دقیق می کنند را حمایت کرد. این همراهی و همبستگی به نفع همه ما هست.

درسته
موضوع جند الله از سبز ، خیلی متمایزه
و ما باید برای بلوچ ها انرژی بگذاریم
soosan
واقعا از کنار این لینک نمی‌شه بی‌ تفاوت راد شد. صد آفرین به نویسنده این مطلب.
نظر من هم این هست که همی‌ ما ایرانی‌‌ها باید از همبستگی‌ گروه‌های کرد یاد بگیریم.
پریشب که صحبت از اعدام حبیب بود، من اولین باری بود که در موردش می‌خوندم، نوئل بود و می‌خواستم کمی‌ ریلکس باشم و به مشکلات و بدبختی‌ها در ایران فکر نکنم. اما پتیشن رو که دیدم برای مخالفت با اعدامش، اون رو امضا کردم و غمم گرفت که فقط ۵۰۰۰ نفر اون رو امضا کرده بودند. اما صبح که از خواب بیدار شدم، و فهمیدم که اعدام نشده، اول از خودم خجالت کشیدم که فقط به امضاع یک پتیشن رضایت دادم و به این نتیجه رسیدم که حرکت ما هر چند اندک، نتیجهه گذر هست. مرحبا به دوستانی که در مقابل سفارت ایران در رم و پاریس رفتند، هر چند که اندک بودند. من دست هماشون رو میفشارم.
حالا هم که خانواده آاش رو گرفته اند ما باید به هوش باشیم، و از امکانات هر چند اندکمون استفاده کنیم
ayeneh
و درسی که ما ترکها هم باید از کردها بیاموزیم تا عناصر خودفروخته و مزدور نتوانند با اعمال و گفتار ضد ایرانی خود مهر تجزیه طلبی را به آذری ها بزنند.
delpiero
حالا این موضوع چه ربطی به بلوچ ها داشت ؟
fara1
در این چند ماهه اخیر دومین مطلبی که باعث شد من به ایرانی بودن خودم افتخار کنم این مطلب بود. واقعاً خوشحالم که میبینم کردهای عزیز به این همبستگی رسیده اند. خوشحالم که میبینم همه ی مردم اعم از فارس و ترک و لر و بلوچ و .. راه موفقیت رو در همبستگی میبنند. خوشحالم که میبینم که کم کم داره تمام لولو هایی که ج.اسلامی به اقوام و مذاهب مختلف نشون میداد بی اثر میشند. اندک اندک فارس های فریفته شده توسط ج.اسلامی هم متوجه میشند که لولوی تجزیه ایران سیاست ج.اسلامیه. اندک اندک حربه های ج.اسلامی بی اثر میشه. من به عنوان یک فارس امیدوارم اکثریت خاموش مناطق مرکزی هم از همبستگی کردها درس بگیرند. امیدوارم فریب خوردگان از هر قومی هم به این همبستگی ایمان بیارند.

28 12 2010
وسام

سلام
مطلبى راكه كذاشته ايد بسيار جالب وخواندنى بود بقول معروف بايد دست در دست هم دهيم تا بتوانيم جامعه اى آرام وبدون تنش داشته باشيم (بايد بسازيم و بسوزيم تا بتوانيم جامعه اى را بسازيم)

بیان دیدگاه