خط فقر در بلوچستان، کمتر از نصف خط فقر در تهران

3 01 2011

می مکران ـ انتشار نقشه خط فقر در کشور، در آستانه ی رهاسازی قیمت ها، نشان دهنده وضعیت اسف بار استان های دور از مرکز است. بر پایه ی اطلاعات منتشر شده، خط فقر در بلوچستان، کمتر از نصف خط فقر در تهران اعلام شده است. این امر شاید در نگاه اول، بیان امکانات بیشتر مردم برای زندگی باشد، اما در استانی که دستمزد یک کارگر کشاورزی در روز کفاف تهیه دو قرص نان را هم نمی دهد، همین حد از خط فقر هم تکان دهندده است. واقعیت این است که دولت اسلامی، خدمات اجتماعی و بسیاری از هزینه های ضروری زندگی را از سبد هزینه های مردم بلوچستان حذف کرده و با این کار خط فقر در این دیار را به کمتر از نصف خط فقر در تهران رسانده است. در حالی که اجاره ی خانه، قیمت زمین برای ساختمان سازی، قیمت حامل های انرژی، قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی، در اینجا هم مثل تهران و دیگر استان ها می باشد. شاید در دست اندارکاران حکومتی، هزینه های ایاب و زهاب، بهداشت و درمان، نیازهای فرهنگی، و آموزش کودکان، را آنچنان پائین و در حد صفر محاسبه کرده اند، که نیازی به گنجاندن آن ها در سبد هزینه ها دیده نشده است و با این حساب ، خط فقر در استان را به پائین ترین حد در کل کشور رسانده اند. دولتی که زندگی مردم استان را چنین ابتدائی سازمان می دهد و فقر را گسترده کرده و نیازهای انسانی یک زندگی آبرومندانه را چنین پائین می گیرد، و برای ایجاد اشتغال و منبع درآمدزائی، هیچ اقدام در خور توجهی نمی کند، آن وقت انتظار دارد با قاچاق مبارزه کند، با حمل و نقل غیرمجاز کالاها و بنزین و گازوئیل مقابله کند، و امنیت را در استان برقرار نماید. نگاه امنیتی رژیم به بلوچستان، و پائین نگاه داشتن سطح زندگی و رفاه مردم، دو محور سیاست خانمانسور رژیم اسلامی در بلوچستان است. و بدین گونه است که این استان را در صدر اعدامی های سراسر کشور قرار داده است.

تدوين گر نقشه فقر کشور پيش بيني کرد:
850 هزار تومان; خط فقر تهران در سال 88

تدوين گر نقشه فقر کشور کشور خط فقر مطلق تهران در سال 88 را درآمد 850 هزار تومان در ماه پيش بيني کرد.
حسين راغ فر در گفت وگوي با اجتماعي فارس اظهار داشت: سال گذشته همين زمان براي سال 87، رقم 780 هزار تومان را خط فقر مطلق براي يک خانواده 5 نفره در تهران پيش بيني کرديم که امسال همين رقم توسط بانک مرکزي براي شهرهاي بزرگ کشور اعلام شد.
وي در ادامه يادآور شد: معيار پيش بيني خط فقر در سال 87 نرخ تورم 20 درصد بوده در حالي که تورم عدد بيش تري بوده است.
تدوين گر نقشه فقر کشور کشور ادامه داد: بانک مرکزي رقم 780 هزار تومان را براي خط فقر شهرهاي بزرگ کشور در سال 87 اعلام کرد که با اين حساب رقم خط فقر براي شهر بزرگ تهران که قيمت ها بالاتر از ساير شهرهاي کشور است قطعا رقم بالاتري بوده است.
اين اقتصاددان درباره خط فقر مطلق در سال آينده تصريح کرد: با احتساب تورم 35 درصدي و افزايش قيمت ها در سال 88 خط فقر مطلق براي يک خانواده 5 نفره در تهران رقمي بالاتر از 850 هزار تومان پيش بيني مي شود.
راغ فر همچنين خط فقر مطلق (شديد) کشوري در سال 83 را 238 هزار تومان، 84، 276 هزار تومان، 85، 325 هزار تومان و در سال 86 نيز 400 هزار تومان برشمرد و با اعلام اين که خط فقر مطلق شهر تهران هم، در سال 86 ، حداقل 770 تا 780 هزار تومان عنوان کرد و گفت: خط فقر مطلق استان تهران نيز در سال 83، 400 هزار تومان، 84، 480 هزار تومان، 85، 560 هزار تومان و سال 86 ، 650 هزار تومان و اين ارقام بيانگر رشد سالانه 18 درصدي خط فقر در کشور است.
تدوين گر نقشه فقر در کشور با تاکيد بر اين که نمي توان خط فقر ملي براي کشور تعريف کرد، دلايل خود در اين باره را اين گونه اظهار کرد: به دليل تفاوت هاي فاحش در توسعه يافتگي شهر و روستا و نبود توازن آن در نقاط مختلف کشور، زماني که خط فقر سال 83 در تهران 400 هزار تومان بود، اين رقم در سيستان و بلوچستان 178 هزار تومان محاسبه شد. به همين دليل، تعيين خط فقر ملي نيز در ايران معنا ندارد و اين، نابرابري را مخفي مي کند و فقط در کشورهايي معنا مي يابد که تفاوت توسعه يافتگي شهر و روستا و مناطق مختللف در آن جا بسيار نازل و سطح زندگي نسبتا يکسان، در چنين کشورهايي برقرار است.
اين پيش بيني ها در حالي مطرح مي شود بر اساس قانون با شکل گيري وزارت رفاه تنها مرجع رسمي اعلام خط فقر کشور اين وزارتخانه تعيين شده است اما آخرين رقم خط فقري که از سوي مسولان وزارت رفاه و تامين اجتماعي اعلام شد مربوط به سال 84 بود که خط فقر مطلق براي خانوار 4/6 نفري شهري يک ميليون و 600 هزار ريال و براي خانوار روستايي يک ميليون و 130 هزار ريال تعيين شد و خط فقر شديد نيز براي سال 84 براي خانوار 4/6 نفري شهري 650 هزار ريال و براي خانوار روستايي 514 هزار ريال با احتساب کسري يارانه ها اعلام شد.
علي رغم پيگيري هاي مکرر خبرنگاران مبني بر اعلام خط فقر رسمي کشور، عبدالرضا مصري، وزير رفاه و تامين اجتماعي در اظهار نظري به خبرنگاران اعلام کرده که «بر اساس تعاريف جهاني افرادي که روزانه کم تر از يک دلار درآمد داشته باشند جزو جمعيت فقر مطلق هستند بنابراين در ايران مصداق اين امر وجود ندارد و کسي زير خط فقر مطلق نيست.»
از طرفي معيارهاي فقر در سازمان ملل نيز با گذشت سال ها تغيير مي کند به طوري که ديگر معيار يک دلار براي خط فقر مبنا نيست و خط فقر را درآمد کم تر از 2 دلار در روز تعيين کرده اند. که با اين شرايط وضعيت فقر در کشور ما تعريف رضايت بخشي نخواهد داشت.
يکي از فايده هاي اعلام خط فقر در کشور که مي توان به وزارت رفاه گوشزد کرد تعيين حداقل دستمزد کارگران است به طوري که کميته مزد استان تهران سال گذشته پس از عدم دريافت آمار رسمي از ميزان خط فقر، اقدام به اعلام خط فقر 600 هزار توماني و سبد هزينه خانوار 469 هزار توماني کرد.
مردم سالاری


کارها

Information

بیان دیدگاه