چرا تندروهای بی ترمز در سیستان و بلوچستان وحشت زده اند

15 04 2014

rohani-zahedanچرا تندروهای بی ترمز در سیستان و بلوچستان وحشت زده اند
به مناسبت سفر حسن روحانی به استان سیستان و بلوچستان
می مکران ـ تحولات چند ماه اخیر در استان سیستان و بلوچستان و بویژه گروگان گیری مرزبانان و آزادی چهار تن از آنان با وساطت روحانیت اهل سنت و سران قبایل بلوچ، خشم شیعیان تندرو و باندهای امنیتی ـ اطلاعاتی استان و حامیان شان در مرکز را برانگیخته است. ابراز نگرانی شدید از سیاست های استاندار جدید در تعامل با سران قبائل و روحانیت اهل سنت و کاهش نقش باندهای قدرتمدار و صاحبِ نگاه بشدت امنیتی در مسائل استان، نشان می دهد که آنها از وضعیت جدید در بلوچستان و تحولات آتی آن بشدت نگرانند.

ممانعت از سخنرانی مولوی عبدالحمید در مراسم سفر روحانی به زاهدان، علیرغم تمایل استاندار، نشان می دهد که این باندهای ستیزه جو همچنان از قدرت بالائی برخوردارند. واقعیت این است که مردم بلوچستان که در چنبره مشکلات اقتصادی و نگاه بشدت امنیتی و سرکوبگرانه گرفتار آمده اند، در جستجوی آنند که راهی برای خروج از این وضعیت بیابند. رای «نه» بالای مردم هم در انتخابات 76 و هم در انتخابات 92 به کاندیداهای رهبر، رای منفی آشکاری بود به سیاست های بیت رهبری، سپاه و باندهای امنیتی حاکم در استان. سیاست بشدت امنیتی و سرکوبگرانه ای که دامن زدن به اختلافات ملی ـ قومی و مذهبی را در صدر فعالیت های خود قرار داده بود و سیاست ترور سیاه فعالان سیاسی ، مدنی ، فرهنگی و مذهبی را نیز با خشونت تمام به کار می گرفت. این سیاست، توان جذب نیرو را ندارد. فضای باز سیاسی ، هر چند بسیار محدود ، بی پایگی نفوذ و نقش آنها را آشکار می سازد. آنان نیروهای شرایط سرکوب سیاه و سکوت مطلق هستند. نگرانی آنها و حامیان شان در مرکز که از زبان پاره ای نمایندگان همسو بیان می شود، از آن است که در شرایط کنونی، جامعه تحصیل کردگان، فعالان مدنی و اجتماعی و روحانیت اهل سنت بتوانند فضائی برای عرض اندام بیابند. نباید از خاطر برد که سیاست استاندار و دولت نیز بر این پایه استوار است تا با دامن زدن به نقش روحانیت اهل سنت و سران و بزرگان قبایل، متحدین جدی در استان دست و پا کنند و از این رو نگران فعال شدن فعالان مستقل مدنی ، سیاسی و اجتماعی و انبوه تحصیل کردگان و روشنفکران این استان هستند. نباید فراموش کنیم که دولت جدید، دولتی نیست که خواهان بالا رفتن نقش واقعی جامعه مدنی باشد بلکه آنها به آن بخش از جامعه مدنی و فرهنگی میدان می دهند که در راستای سیاست های آنها باشند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در جمع مردم زاهدان؛
روحانی: شهروند درجه 2 نداریم/ توسعه علمی و فناوری هسته ای را ادامه خواهیم داد

زاهدان- ایرنا – رییس جمهوری با بیان اینکه در این کشور شهروند درجه دو نداریم و طبق قانون اساسی تفاوتی بین پیروان مذاهب، اقوام و جنسیت قائل نیستیم، گفت: توسعه علمی و فناوری هسته ای را ادامه خواهیم داد.
روحانی: شهروند درجه 2 نداریم/ توسعه علمی و فناوری هسته ای را ادامه خواهیم داد
به گزارش خبرنگاران ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سومین سفر کاروان تدبیر و امید به استان های کشور، امروز (سه شنبه) در جمع مردم زاهدان در ورزشگاه 17 شهریور این شهرستان افزود: سیستان و بلوچستان صاحب کهنسال ترین فرهنگ ایرانی است که باید از نو شناخت.

رییس جمهوری با بیان این که برخی فکر می کنند سیستان و بلوچستان به معنای محرومیت، طوفان های شن و استان ناامن است، گفت: این چهره، چهره واقعی این استان بزرگ سرزمین ایران نیست بلکه سیستان و بلوچستان پاره تن ایران است.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: سیستان و بلوچستان گرچه به ظاهر ترکیبی از دو قوم و دو آیین از یک دین است اما سرزمین برادری، وحدت، همزیستی، دوستی و محبت در طول تاریخ بوده است.

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: سیستان و بلوچستان اعم از قوم بلوچ یا سیستانی و اعم از پیروان اهل بیت (ع) یا اهل سنت، همه و همه زیرپرچم ایران عزیز و اسلام عزیز هستیم.

وی با یادآوری این نکته که سیستان و بلوچستان سرزمین ظرفیت های بزرگ معدنی، تجاری، ترانزیتی، کشاورزی و آبزیان است افزود: این استان سرزمین بسیار مهم برای توسعه های پیش رو خواهد بود.

** امنیت سیستان و بلوچستان بر دوش مردم این استان است

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری با بیان اینکه ما همه افتخار می کنیم که پیرو قرآن مجید، سنت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و همه ما دوستدار خاندان رسالت و اهل بیت (ع) هستیم، گفت: اولین نکته در سیستان و بلوچستان امنیت این سرزمین است.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: از تمام مردم و همه عزیزانی که در این استان زندگی می کنند، می خواهم و می گویم که امنیت بر دوش و عهده شما است و نیروهای مسلح کمک شما در ایجاد امنیت پایدار در این سرزمین خواهند بود.

روحانی با تاکید بر اینکه تمام اقوام، طوایف و پیروان مذاهب سنی و شیعه و همه باید برای امنیت این سرزمین دست به دست هم دهیم، ادامه داد: ما همه تابع قانون اساسی و زیر پرچم رهبر معظم انقلاب هستیم و در قانون اساسی تفاوتی بین اقوام وجود ندارد.

** تمام مردم از حقوق شهروندی برابر برخوردارند

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اظهار داشت: دراین قانون اساسی بین پیروان مذاهب تفاوتی وجود ندارد. تمام مردم ایران زمین تحت لوای قانون اساسی از حقوق شهروندی برابر برخوردارند.

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد ما دراین کشور شهروند درجه دو نداریم. در این کشور شایسته سالاری حاکم است و هر که شایسته تر، مقامی برتر و بالاتر و مسوولیت سنگین تر دارد و هیچ فرقی نمی کند.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: من خوشحالم که دراین استان هم معاون استاندار شیعه و هم معاون استانداراز اهل سنت داریم، خوشحالم که دراین استان هم فرماندار شیعه و هم فرماندار از اهل سنت داریم و خوشحالم که حتی هم فرماندار از مردان هم فرماندار از بانوان عزیز داریم.

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: طبق قانون اساسی تفاوتی بین پیروان مذاهب و اقوام و جنسیت قائل نیستیم.

***سلام و درود مردم ایران تقدیم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان

به گزارش ایرنا، روحانی خطاب به مردم زاهدان اظهار داشت: شما مردم غیور استان، زمانی که چند نفر از مرزبانان به ناروا و ظالمانه به گروگان گرفته شدند توسط یک گروهک همه یک صدا و هم صدا بودید و همه ندای واحد سردادید؛ ندایی که بیانگر استقامت، مقاومت و نپذیرفتن حرف زور بود.

رییس جمهوری اضافه کرد: من درود و سلام ملت ایران را تقدیم شیعه و سنی، علمای شیعه و سنی، تمام ریش سفیدان این استان و همه آنهایی که برای آزادی مرزبانان عزیز تلاش کردند و بر مردم شریف و قهرمان استان سیستان و بلوچستان تقدیم می کنم.

** آغاز اقدامات برای کشف و شناسایی منابع ذی قیمت استان سیستان و بلوجستان

رییس دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه به غیر از امنیت، توسعه هم باید دراین استان قدم به قدم سایه خود را در سراسر این استان پهن کند، گفت: انشاء الله به حول و قوه الهی از شروع این سفر برای کشف و شناسایی منابع ذی قیمت مس، طلا، روی، قلع و آهن شروع و اقدام خواهد شد.

روحانی یادآور شد: دولت امسال بودجه ای را به منطقه شرق استان تخصیص خواهد داد، فعلا با هشت گروه شناسایی برای شناسایی و استخراج از معادن ذی قیمت استان که این گروه ها افزایش پیدا خواهد کرد و شما در آینده شاهد تحرک در زمینه معادن و صنایع معدنی خواهید بود.

رییس جمهوری اضافه کرد: تمام مسائلی که امروز در زاهدان و فردا در زابل و چابهار بیان خواهم کرد،نکاتی است که دولت یازدهم به لطف پروردگار و به کمک شما مردم جامه عمل خواهد پوشاند.

رییس دولت یازدهم به اهمیت مساله گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت:تلاش ما این است که در دولت یازدهم گازرسانی از منطقه ایرانشهر آغاز و به سمت زاهدان و خاش خواهد رفت .البته تاکید من این است که گاز در سال 94 هم به زاهدان و خاش برسد.

رییس جمهوری گفت: از هم اکنون کار برای آماده سازی مجتمع های پتروشیمی در ایرانشهر با سرمایه بخش خصوصی، حمایت دولت و ایجاد منطقه ویژه برای پتروشیمی در ایرانشهر آماده می شود.

روحانی ادامه داد: برای پروژه آب های تحت فشار برای کشاورزی مجموعا حدود 100 هزار هکتار انشاءالله در این دولت سال به سال و قدم به قدم اجرایی خواهد شد و شما شاهد توسعه و رشد کشاورزی در این استان خواهید بود.

وی با بیان اینکه طرحی هم برای منطقه سیستان در زمینه کشاورزی در نظر داریم، گفت: انشاءالله فردا در زابل این طرح را بیان خواهم کرد.

رییس جمهوری اظهار داشت: علاوه بر این سیستان و بلوچستان استانی است که باید از محل ترانزیت شاهد یک تحول بزرگ باشیم برای اینکه منطقه دریای عمان و اقیانوس هند را نه تنها به شمال کشور که به سایر کشورهای همجوار و شمالی متصل کنیم، توسعه بندر چابهار جزو برنامه های این دولت خواهد بود و مرحله اول و دوم توسعه را انشاءالله در دولت یازدهم اجرا و عملی خواهیم کرد.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: همچنین با راه آهن از چابهار به سمت زاهدان یا فهرج و اتصال آن به راه آهن سراسری و در نهایت اتصال این راه آهن به افغانستان و آسیای مرکزی شاهد یک توسعه و تحول در این استان خواهیم بود.

**شاهد شکستن تحریم در ماه های پیش رو خواهیم بود

به گزارش خبرنگارسیاسی ایرنا، رییس جمهوری با بیان اینکه کشور در طول سالهای گذشته هم به خاطر تحریم ظالمانه و هم به خاطر برخی بی تدبیری ها شاهد مشکلات فراوان بوده است، گفت که ما به کمک شما مردم، با حمایت و هدایتی رهبر معظم انقلاب، شاهد شکستن تحریم ها در ماههای پیش رو خواهیم بود.

**دنیا به حق غنی سازی ایران اذعان کرده است

روحانی اظهار داشت: نخستین گام ها برای برداشتن تحریم با تدبیری که دولت از شما مردم اتخاذ کرد، آغاز شد و امروز شاهد شکسته شدن بخشی از تحریم ها هستیم. از آن بالاتر، اعتراف دنیا به حق مردم در زمینه حقوق هسته ای و غنی سازی است که امروز دنیا در توافق 1+5 به آن اذعان و اعتراف کرده است.

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: ما گام به گام مذاکرات را به حول و قوه الهی پیش خواهیم برد و در این مذاکرات به دنیا اثبات خواهیم کرد که آنچه راجع به ایران در گذشته گفته شده دروغ بوده است.

روحانی تاکید کرد: ایران در پی سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود اما توسعه علمی و فناوری هسته ای را به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد.

رییس جمهوری با بیان اینکه تحریم ظالمانه و ضد حقوق بشری را گام به گام خواهیم شکست، اظهار داشت: کشور ما در سال های آینده شاهد شکوفایی و توسعه در سراسر کشور و از جمله در استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

رییس جمهوری گفت: سرزمین سیستان و بلوچستان مرز جغرافیایی ایران است اما مرز فرهنگی نیز هست. اینجا سرزمینی است که فرهنگ اسلام و ایرانیت به شبه قاره هندوستان و بنگال در طول قرنها صادر شده است و قند پارسی توسط سیستان و بلوچستان به بنگاله رسیده است.

**در استان روز به روز شاهد همبستگی و برادری خواهیم بود

وی خطاب به مردم سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شما نه تنها مرزبان خوب جغرافیایی هستید، تصریح کرد: شما همچنین بزرگترین صادر کننده فرهنگ اسلام مدارا، اعتدال و فرهنگ ایرانی به سراسر منطقه بودید.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: امروز هم من از شما مردم غیور استان سیستان و بلوچستان می خواهم که واسطه فرهنگی و اتصال قوی تر بین ملت ایران و ملتهای شرقی، جنوبی و حتی شمالی این سرزمین باشید.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: ما انشاءالله در این استان روز به روز شاهد همبستگی و برادری خواهیم بود، در این سرزمین تفاوتی بین اقوام و پیروان مذاهب وجود نداشته و نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم در زمینه گاز، آب، معدن، بندر، راه آهن و مسیر ترانزیت و صادرات شاهد یک تحول بزرگ در این استان خواهید بود، گفت: من وظیفه دولت یازدهم می دانم به استان هایی که محرومیت بیشتری در سالهای گذشته داشته اند، تلاش و خدمت بیشتری ارائه دهند که انشاءالله شاهد خواهید بود.

رییس جمهوری ادامه داد: نه تنها به خاطر اینکه بیشترین رای شما مردم در انتخابات به خط اعتدال بوده که البته آرای شما برای من افتخار است اما اگر حتی یک رای هم از این استان نداشتم، باز هم توسعه این استان را وظیفه دولت یازدهم می دانستم و به حول و قوه الهی در زمینه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شاهد تحول خواهیم بود.

رییس جمهوری با اشاره به سفرهای خود به کشورهای اطراف از جمله افغانستان و عمان که همسایه این استان هستند، توضیح داد: یکی از هدف های ما توسعه این استان است به همین دلیل در افغانستان بر حق آب مردم این استان از رودخانه هیرمند تاکید کردیم.

وی اظهار امیدواری کرد که شاهد آبادانی در دریاچه هامون، جازموریان، تالاب ها و رودخانه های این استان به همت شما مردم خواهیم بود تا روز به روز شاهد تعالی و توسعه بیشتر این استان باشیم.

رییس جمهوری سخنان خود را با این جملات به پایان رساند: زنده باد ایران، زنده باد اسلام، زنده باد ایمان، اتحاد و اعتدال.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دانشجویان حرف آخر را به صورت تلویحی به روحانی درباره مولوی عبدالحمید و استاندار زدند/ نامه سرگشاده و بی سابقه تشکل های دانشجویی سراسر استان به رئیس جمهور
در اقدامی بی سابقه که اوج نگرانی جامعه دانشجویی سراسر استان را نسبت به اقدامات دولت تدبیر وامید و نزدیکی این دولت به جریان مولوی عبدالحمید را نشان میدهد، نامه سرگشاده ای به رئیس جمهور نوشته اند.
متن کامل این نامه صریح و بی سابقه به شرح ذیل می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

پیش از هر چیز پناه می برم به خدا از شر شیطان، او که قسم خورد تا می تواند انسان را اغوا کند!

سلام جناب رییس جمهور!

در ابتدا بر خود لازم می دانیم به رسم ادب که مردمان این دیار بدان شهره هستند به شما که رییس جمهور کشور اسلامی ما هستید خیر مقدم عرض کنیم. خوش آمدید به این سرزمین! نه آفتاب گرمش، نه بادهای ۱۲۰ روزه اش، نه گرمای سوزان ۵۰ درجه اش، نه ریزگردهایی که شما تهرانی ها را برای چند روز خانه نشین می کند، نه بی آبی و خشکسالی و نه حتی اقدامات خانه ویران کن گروهک های تروریستی باعث نشده ذره ای نسبت به آب و خاک و میهن و دینمان عقب نشینی کنیم!

خوش آمدید به دیار مردمانی که شهره هستند به میهمان نوازی! آن هم میهمانی که منتخب مردم است و مهر تایید امام مان را بر حکم ریاست جمهوری خود دارد.

جناب آقای دکتر روحانی! این روزها رسانه های دنیا پر است از اخبار مربوط به ایران اسلامی. حتما شما هم برای آنکه بدانید دیگران درباره ما چه می گویند این رسانه ها را رصد کرده اید.

نمی دانیم خود به هیاهو و جنجال های رسانه ای رسانه های دنیا گوش داده اید یا نه؟ نمی دانیم! شاید ما جماعت دانشجوی تندرو و البته بی سواد -به زعم شما و البته طرفداران اصلاح طلب دولت اعتدالگرای شما- بی خودی حساس شده ایم! نمی دانیم! خوش به حال شما! می دانید چرا؟! شما امام را درک کرده اید و احتمالا سخنان گهربار ایشان را از نزدیک شنیده اید! ما که آنروزها نبودیم و آن بزرگوار را ندیدیم تا حرفهایش را خوب به خاطر بسپاریم که امروز اگر کسی یک دفعه از خواب بیدار می شود و یاد خاطره ای می افتد که امام در جمع مردم گفته و فقط او شنیده حداقل سندی هر چند تک برگی از او بخواهیم درباره آن خاطره مهم و اساسی!

ولی خب خدا خیر دهد عزیزانی را که یادشان بوده حرف ها و سخنان امام را ثبت و ضبط کنند تا برای امروز ما هم ره توشه باشد! جناب رییس! خوب دقت کرده اید؟ سخنان آنروزهای امام آنقدر جالب بیان شده که تو و من امروز پس از چند دهه آنرا می خوانیم انگار برای امروزمان گفته شده است! جای امام خالی! البته برای آنهایی که دم از امام می زنند و الا برای ما، بین آن امام و این امام هیچ تفاوتی وجود ندارد! می دانید چرا؟ چون شاخص ها و معیارها مشخص است و شما کافیست سخنان و خط مشی ها را بر این شاخص ها مقایسه کنید! باورمان این است که اگر حضرت آقا، آنروزی که لانه جاسوسی امریکا فتح شد رهبر انقلاب بودند از دانشجویان حمایت می کردند و اگر امام راحلمان نیز سال ۸۸ رهبر انقلاب بودند انتخابات را ابطال نمی کردند! چون خودشان فرمودند میزان قانون است! شما که فراموش نکرده اید؟ پس می بینید بین آقا و امام راحل فرقی نیست تنها نامشان عوض شده به قول مرحوم آغاسی: “خامنه ای خمینی دیگر است – ولایتش ولایت حیدر است!”

بگذریم جناب دکتر! ما قصد مزاحمت نداریم تنها می خواستیم خیر مقدم عرض کنیم و اگر فرصت شد کمی با هم در جایگاه استاد شاگردی گپی بزنیم!

اقای روحانی نمی دانیم شما این چند روز اخبار استان سیستان و بلوچستان را مرور کرده اید یا خیر! البته شاید شما به خاطر اراجیف اتحادیه اروپا و اظهارات مودبانه اخیر سنای امریکا و همچنین وزرای محترم و باهوش امریکا و انگلیس پیرامون حقوق بشر در ایران کمی دلگیر هستید و احتمالا وقت نکردید اوضاع و احوال داخل استان و علی الخصوص استان ما را مرور کنید ولی خب خدا را شکر شما در همین ابتدای سال قدم رنجه فرمودید و به این استان تشریف فرما شده اید و به همین بهانه بر خود لازم دانستیم شما را مطلع کنیم از آنچه در این مدت بر مردم استان گذشته است!

جناب دکتر! ما دانشجویان تند رو و البته بی سواد کمی حساس شده ایم! حساس به خاطر یک سری اتفاقات! مثلا حساس شده ایم به خاطر هماهنگی عجیب و غیر طبیعی رسانه های غربی با مقامات اروپا و امریکا که یکدفعه و در عرض چند روز به شدت بر روی مسائل حقوق بشر متمرکز می شوند! شما حساس نشده اید؟! شاید بگذارید به حساب بی سوادی ما! ولی خدا می داند جناب روحانی همین دانشجویان تندرو و بی سواد این روزها را پیش بینی کرده بودند! بخدا گفته بودیم هرچه عقب نشینی کنیم آن ها گستاخ تر می شوند! امروز دیگر خاکریز هسته ای محل گفتگوها نیست! پیش روی کرده اند گستاخ های حرامزاده! حالا دیگر به دنبال بهانه های دیگری برای فشار به این ملت شریف هستند! زبانمان لال! انشالله گوش شیطان کر شود ولی ما حدس مان این است که این اظهارات حقوق بشری و هماهنگِ مقامات و رسانه های غربی زمینه ای برای تغییر فاز مذاکرات و البته تحمیل تحریمهای جدید به ایران خواهد بود! خب شاید حق داشته باشند! ما توقعشان را بالا بردیم! طرف با خود می گوید اینها که به هر قیمتی حاضرند مذاکره کنند پس می شود هر جور که شده با آنها بازی کنیم! ما هی می خواهیم راستی آزمایی کنیم و خود را به آنها اثبات کنیم و آنها می خواهند ما را تحقیر کنند و به ریش ما می خندند!

جناب رییس جمهور! مذاکرات و گفتگوهای چند روز اخیر کشورمان فقط مابین مسئولین محترم وزارت خارجه با ۱+۵، نبود! درست در همان ایامی که دستگاه دیپلماسی کشور عزیزمان در حال مذاکرات رسمی با کشورهای گستاخ اروپایی بود در شرق کشور هم یکسری مذاکرات در حال پیگیری بود. البته تفاوت هایی میان این مذاکرات و آن مذاکرات بود! و البته شباهت هایی هم داشت! شباهتش این بود که در هر دو مذاکره دشمن قصد تحقیر ما را داشته و دارد ولی تفاوتش در رسمی و غیر رسمی بودن مذاکرات بود! می دانید جناب رییس! شاید اعضای وحشی گروهک جیش العدل هم اهل تحلیل و حساب و کتاب شده اند! مثلا به خود گفته اند این دولت که به هر قیمتی و بر سر هر چیزی دم از گفتگو و مذاکره می زند پس بیاییم ما هم درخواست مذاکره کنیم! آن وقت آن می شود که شد!

آقای دکتر روحانی! در این چند روز ذهنمان را سوالات زیادی به خود مشغول ساخته است که اگر جسارت نباشد می خواهیم از شما بپرسیم! در خصوص گستاخی اتحادیه اروپا بحثی نمی کنیم و می گذاریم در فرصت های بعدی چون زمان هست و مطمئن هستیم که این گستاخی ها همچنان ادامه خواهد داشت لذا به حد کافی فرصت داریم! سوالاتمان را در خصوص همین حوادث استان مطرح می کنیم.

جناب آقای روحانی! نمی دانیم چقدر با اتفاقات و حوادث ده سال اخیر استان آشنا هستید؟ شاید وقت نکرده باشید در طول این سالها این حوادث را مرور کنید! به هر شکل جهت استحضار حضرتعالی باید اشاره کنیم به چند مورد از آنها. نمی دانیم تاکنون نام تاسوکی، ناهوک، مسجد جامع زاهدان، تاسوعای چابهار، بلوار ثارالله و… را شنیده اید؟ حوادثی که به لحاظ تاثیرگذاری بسیار وسیع تر و البته تلخ تر از ربایش اخیر مرزبانان عزیز کشورمان بود! احتمالا شنیده اید سال ۸۴ در تاسوکی چه اتفاقی رخ داد؟ ۲۳ نفر شهید شدند و ۷ نفر گروگان گرفته شدند! مالک و اعضای گروهک تروریستی اش روی آن عملیات کلی مانور دادند و البته آن اتفاق استان را در غم عجیبی فرو برد. اصلا جناب دکتر! تاسوکی نامیست که برای همیشه دل مردم استان را می سوزاند! اما نکته مهم و قابل تامل اینکه آن حادثه با همه بزرگی اش به اندازه گروگان گیری اخیر در رسانه ها مطرح نشد! از آن ۷ نفر گروگان ربوده شده، ۶ نفر آزاد شدند ولی باز هم آزادی آنها جایی مطرح نشد! پس به ما حق دهید که کمی مشکوک باشیم به این بزرگنمایی حادثه اخیر!

خدا می داند ما هم مثل همه از آزادی مرزبانان عزیزمان خوشحالیم ولی به ما حق دهید از خود سوال بپرسیم که کجا بودند برخی آقایان با حمایت های رسانه ای شان در داخل و خارج ، در روزهایی که مردم استان نیاز داشتند به توجه! باورتان می شود جناب دکتر! امروز کسانی از آزادی و البته پا درمیانی برخی از چهره های خاص برای آزادی مرزبانان خوشحالند که حتی در سال های گذشته اظهار تاسف هم نمی کردند از اتفاقات تروریستی استان! یادمان نمی رود در همین دانشگاه سیستان و بلوچستان عناصر وابسته به جریان اصلاح طلب – که امروز حامی شما شده اند – چگونه در سال ۸۵ از دستگیری یعقوب مهرنهاد ناراحت بودند و رسما بیانیه دادند و با رسانه های بیگانه مصاحبه کردند و دستگیری این جاسوس وابسته به گروهک را محکوم نمودند! حالا همین آقایان خوشحالند! بی بی سی فارسی، وی او اِی و تمام رسانه های آن ورآبی به همراه برخی رسانه های اینور آبی پای کار آمده اند و مدام موضوع آزادی این مرزبانان را مطرح می کنند و در این میان آن چیزی که در همه مواضع مشترک است بزرگ کردن نقش جناب مولوی عبدالحمید در این اتفاق می باشد!

به راستی جناب دکتر شما به این جریان سازی خاص مشکوک نیستید؟! مگر اولین بار است که عده ای از چنگال گروهک آزاد می شوند؟ مگر ۶ نفر از ۷ نفر حادثه تاسوکی آزاد نشدند؟ مگر ۱۵ نفر از ۱۶ نفر حادثه پاسگاه ناهوک آزاد نشدند؟ مگر ۱۵ نفر از گروگان های نوبندیان چابهار آزاد نشدند آن هم کمتر از ۴۸ ساعت؟! پس چه اتفاق افتاده که این رسانه ها اینقدر ذوق زده شده اند!

به ما حق دهید این مسئله را مطرح کنیم که نکند از همان ابتدا این حادثه یک سناریو بوده تا یک قهرمان جدید در استان مطرح شود! قهرمانی که امنیت استان به عصای او ربط دارد و می خواهد مشکل آب سیستان را هم حل کند!

آقای رییس جمهور! شما را به خدا به این سوالمان پاسخ دهید! چه کسی به گروهک و اعضای قاتلش قول امان نامه داده است! شاید بگویید رافت اسلامی است دیگر! بله ما هم معتقدیم باید با تدبیر -که البته شما شدیدا اهلش هستید- به برخی از افراد امان نامه داد ولی به کسی که حداقل اندکی از کرده خود پشیمان باشد! نه کسانی که خون چند صد نفر از مردم شیعه و سنی استان را ریخته اند و هنوز هم دارند تهدید می کنند! اصلا شما را بخدا از خود بپرسید آیا می توانید در چشمان خانواده شهید ۲ ماهه ، ثنا پردل، نگاه کنید و بعد به عبدالرئوف قول امان نامه بدهید؟! جناب مولوی بعد از آزادی مرزبانان در جایی می فرمایند ما از قبل هم گفته بودیم اعدام راه چاره نیست!!!

جالب آنکه ایشان در جای دیگری می گوید ما به اعضای گروهک گفته ایم که خشونت راه رسیدن به هدف نیست! انگار جناب مولوی عبدالحمید هدف گروهک را قبول دارند ولی شیوه را نمی پسندند! جالب است نه؟!

جناب آقای روحانی! شما را به خدا از ما دلگیر نشوید! ما در این چند سال داغ دیده ایم! گاهی نوروزمان با تلخی سپری شده است گاهی اعیادمان و گاهی عزای مان با خون عزیزانمان رنگی تر شده است! پس حق دهید که از شما به عنوان رییس جمهور قانونی و منتخب ملت سوالاتی بپرسیم. فرق ما با جماعتی که تحمل باخت را ندارند در این است که اگر گزینه مورد نظر مان هم در انتخابات پیروز نشود تابع قانون باشیم و به رای مردم احترام بگذاریم. اصلا ما می خواهیم همه چیز در چارچوب قانون باشد. حتی مذاکرات! مثل بعضی از آقایان نیستیم که شورای نگهبان را قبول ندارند و تنها خواسته شان ابطال انتخابات ۸۸ بود و گزینه دیگری هم روی میزشان نبود! جالب که از بد حادثه یکی از همان آقایان امروز شده استاندار این استان! باید از شما و وزارت کشورتان تشکر کرد که اینگونه پاسخ اعتماد مردم استان را به خود دادید و اصلاحطلب ترین فرد ممکن را به عنوان استاندار به مردم استان هدیه نمودید! از این جهت باید گفت مچکریم!

جناب روحانی! سال هاست عده ای به دنبال آن هستند که یک رهبر جدا گانه برای اهل سنت کشور بسازند! نکند این اتفاقات اخیر در آن پازل طراحی شده است؟! اگر باشد شما چگونه در پیشگاه امام زمان می خواهید پاسخگو باشید! چگونه می خواهید در چشمان امام راحلمان نگاه کنید؟!

جناب رییس جمهور! نمی دانیم چگونه افرادی که بسیار در مواضع شان بی بصیرتی دیده می شود ادعای رهبری اهل سنت را دارند؟ مگر تاریخ را نخواندیم که عده ای در ابتدای انقلاب این موضوع را با امام مطرح کردند و امام مخالفت کردند. مگر مواضع ایشان را نمی بینید؟ فتنه ی سوریه را انقلاب می دانند و تروریست های وهابی و تکفیری را مردم مظلوم سوریه می خوانند؟! مدعی گرفتن امان نامه برای قاتلان فرزندان شیعه و سنی ما هستند. در عین آزادی، نظام را به تبعیض متهم می کنند. آموخته اند و می آموزند با بهره گیری از احساسات وعواطف مذهبی مردم استان می توانند اهداف سیاسی خودشان را دنبال کنند. در برخی از مدارس شان شیعه را به عنوان مشرک، تکفیر می کنند. اگر باور نمی کنید می توانید در سایت رسمی این افراد مواضعشان را جستجو کنید. آقای روحانی از آنها بپرسید عامل انتحاری مسجد علی ابن ابیطالب(ع) در کدام مدرسه دینی در استان تحصیل کرده بود؟ حال این جریانات تندرو می خواهند برای مردم این استان پدری کنند؟ و شمایی که ادعای اعتدال و تدبیر دارید و منتقدان صبور و منطقی خود را تندرو و افراطی می دانید چرا نه تنها اینگونه جریانات را نیز از خود دور نمی کنید بلکه منصوبان شما قصد دارند آنها را بزرگ کنند؟

جناب آقای روحانی! ما معتقدیم گفتمانی که در این استان نتیجه داد و برنامه های تفرقه افکنانه دشمنان منطقه را نقش بر آب کرد، گفتمانی بود که شهید شوشتری در این استان اجرا کرد: «گفتمان امام، انقلاب و رهبری». برنامه های مدبرانه و نگاه معتدل ایشان به تمام مردمِ محرومِ اهل سنت استان بود که موجب خشم تروریست های تکفیری شد؛ همان هایی که اکنون عده ای اعطای امان نامه به آنها را در سر دارند. ما معتقدیم شهادت شهید شوشتری و دیگر عزیزان شیعه و سنی در کنار یکدیگر باید درسی باشد برای کسانی که ادعای تدبیر و اعتدال در این استان دارند.

جناب آقای رییس جمهور! در پایان لازم است بگوییم ما جوانان انقلابی خمینی کبیر تا جایی که گفتمان شما و منصوبان­تان، پیرو گفتمان «امام، انقلاب و رهبری» باشد لحظه ای از حمایت دست نخواهیم کشید و اگر اندکی لغزش و عدول از این گفتمان صورت گیرد با صلابت انقلابی پاسخ خواهیم داد.

والسلام

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های استان سیستان و بلوچستان

بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه سیستان و بلوچستان

کانون فرهنگی و اجتماعی “کفا” دانشگاه سیستان و بلوچستان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان

کانون قرآن و عترت دانشگاه سیستان و بلوچستان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان

بسیج دانشجویی مدرسه عالی شهید مطهری (ره) زاهدان

بسیج دانشجویی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

بسیج دانشجویی دانشگاه ولایت ایرانشهر

جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه ملی زابل

بسیج دانشجویی دانشگاه ملی زابل

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ملی زابل

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه ملی زابل

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زابل

هیات آل طه دانشگاه علوم پزشکی زابل

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زابل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نامه خانواده شهدای سیستان و بلوچستان به روحانی /زمزمه مذاکره با گروهک ها داغ مارا تازه می کند
جمعی از خانواده‌ شهدای ‌حوادث تروریستی سیستان و بلوچستان با ارسال نامه ای ، خواستار دیدار رییس جمهور با خانواده شهدای ترور شدند.

به گزارش عصر هامون متن کامل این نامه به شرح ذیل می باشد:
بسم رب شهدا
جناب آقای حجت الاسلام حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و درود به روح پر فتوح حضرت امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی ایران، دفاع مقدس و شهدای ترور.
مقدمتان را در استان سیستان و بلوچستان مرز مقاومت و ایستادگی و خط مقدم جبهه مقابله با تفرقه انگیزان و فتنه گران قومی و مذهبی و تروریست بین المللی گرامی می داریم.
جناب آقای روحانی خون صد ها شهید زن و مرد، پیر و جوان و کودک تقدیم به حفاظت از مرز های شرقی کشور عزیزمان ایران شده است که بیشترین شهید و گلدسته خونین حوادث تروریستی کشور (فاطمیه و محرم و شعبانیه، تاسوکی و وحدت و…) را در این استان خواهید یافت.
صدای انفجار شنیده ایم و دود آتش دیده ایم جسم مطهر فرزندان، برادران و عزیزانمان ، فرزند در آغوش مادر، برادر در آغوش برادر و جسم سوخته خواهر و برادرانمان را از کف مسجد و خیابان ها و محل کار برداشته ایم و تشییع کرده ایم.بغض در گلو خورده ایم و لبخند بر لب داشته ایم تا نکند تروریسم هتاک و جیره خوار استعماردیروز “جندالشیطان معدوم ” و امروز ” جیش الظلم ملعون” ، وحدت قومی و مذهبی ما را بر هم زند گوش به فرمان ولایت بوده ایم و تا کنون دشمن جرات تفرقه افکنی نداشته است .شکی نیست که امنیت سیستان و بلوچستان به حرمت این خون ها و ایستادگی و صبوری خانواده شهدا بوده است.
اکنون سوال این است : چه کسی پاسخگوی خون فرزندان ماست؟ چه کسی انتقام آنان را از جیش الظلم و حامیان آنها خواهد گرفت؟! و چرا زمزمه مذاکره با گروهک ها شنیده می شود؟!! به خدا قسم داغ عزیزانمان با چنین صحبتهایی تازه می شود و ما زجر دیده ها این عمل را بر نمی تابیم.
ما همچنان صبوری می کنیم که: “انا الله مع الصابرین” و این گونه شایسته است. نخواهیم گذاشت حمال آمریکا و اسرائیل و غرب وحدت صفوف مسلمین در این استان را بر هم زند چه در داخل باشد چه در خارج بر طبل تفرقه و توطئه بکوبد و از شما می خواهیم با مسببین جنایت در این استان برخورد قاطع نمائید و ریشه این جنایات را برچینید.
از شهید دادن و شهادت هراسی نداریم که افتخارمان است که خانواده شهیدیم. با تاسی از مولایمان و مقتدای شهیدان حسین بن علی (ع) شجاعانه برای حفظ سرزمین اسلامی ایران ایستادگی و مقاومت می کنیم.
اکنون که افتخار میزبانی از آن مقام محترم و هیات دولت را در استان سیستان و بلوچستان یافته ایم از جنابعالی انتظار داریم دیداری نیز با خانواده شهدا بالاخص شهدای ترور داشته باشید تا ناگفته هایمان را از نزدیک به شما بگوییم بلکه حضور شما در جمع این عزیزان مرحمی بر دل مادران شهیدان خردسال، همسر شهدا، فرزندان شهدا و پدران و مادران شهدا باشد.
روح مطهر شهدا دعاگوی شما و نظام کریمه جمهوری اسلامی ایران باشد
توفیقات روز افزون همراه با سربلندی و سر افرازی ایران عزیز آرزوی ماست انشاا…
جمعی از خانواده های شهدای شیعه و سنی حوادث تروریستی استان سیستان و بلوچستان

شیردل بومری پدر شهید مهدی بومری
نور احمد نارویی پدر شهیده مطهر نارویی
بهرام سرگزی برادر شهید محمد سرگزی
مریم ارباب همسر شهید محمد طالع ریگی لادیز
محمد حسین آبیز پدر شهیدان علیرضا و محمود آبیز
فریبا کفاش همسر شهید محمد گلدوی
محمد آسوده پدر شهید مرتضی آسوده
علیخان بزی پدر شهید حامد بزی
امام بخش بلوچی برادر شهید عظیم بلوچی
عبدالکریم چراغ مکان برادر شهید عبدالرحمان چراغ مکان
غلامرضا کوهکن پدر شهیدان اکبر کوهکن و مصطفی کوهکن
زهرا عسکری مادر و همسر شهید علی رضا و ابراهیم عسکری
پروین ویژه مادر شهید علی طهرانی مقدم
رضا لشگری پدر شهید مسعود لشگری
عباسعلی میرشکار پدر شهید مجتبی میرشکار
فروغ میر خواهر شهید رضا میر
نعمت گمشاد زهی پسر شهید سید محمد گمشادزهی
کنیز رضا زنجانی مادر شهیدان سکینه سندگل و ثناء پردل شهید دوماهه استان
محمد یاسر پردل همسر و پدر شهیدان سکینه سندگل و ثناء پردل شهید دوماهه استان
رضا گرگی برادر شهید سعید گرگی
عبدالواحد کمالی فر برادر شهید عبدالجبار کمالی فر
عالیه تهی دست همسر شهید احمد رضا قاسمی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ منفی به علی اوسط هاشمی/ لغو سخنرانی عبدالحمید در سفر رئیس‌جمهور
سخنرانی مولوی عبدالحمید پیش از سخنان رئیس‌جمهور در زاهدان لغو شده و در این مراسم تنها استاندار سیستان و بلوچستان و نماینده ولی‌فقیه در استان سخنرانی خواهند داشت.

خبرگزاری فارس، بنا بر اخبار منتشر شده در روزهای اخیر قرار بود تا مولوی عبدالحمدی امام جمعه اهل سنت زاهدان در جریان سفر استانی رییس جمهور به استان سیستان و بلوچستان به ایراد سخنرانی بپردازد.

بر همین اساس، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سخنرانی مولوی عبدالحمید (امام جمعه اهل سنت زاهدان) به هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور در شهر زاهدان لغو شده است.

وی افزود: پیش از این به اصرار استاندار بنا بود تا مولوی عبدالحمید پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور در ورزشگاه زاهدان سخنرانی داشته باشد که این برنامه لغو و تنها استاندار سیستان و بلوچستان و نماینده ولی‌فقیه در استان در این مراسم سخنرانی خواهند کرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آیا سفر روحانی، نگرانی‌های مردم در سیستان و بلوچستان را افزایش خواهد داد؟

جهان نیوز نوشت: فردا حسن روحانی، رئیس جمهور به همراه تعدادی از وزیران به سیستان و بلوچستان سفر می کند. در این سفر قرار است رئیس جمهور علاوه بر زاهدان به شهرهای زابل و چابهار نیز سفر کند. در این میان نوع نگاه دولت یازدهم به مسائل امنیتی این استان و نزدیکی به برخی جریانات تندروی مذهبی در زاهدان سبب نگرانی های گسترده مردمی شده است.

در این باره به نکات قابل تامل ذیل می توان اشاره کرد:

الف: ملاقات های متعدد مولوی عبدالحمید با مسئولین ارشد تدبیر و امید و از جمله شخص رئیس جمهور و درخواست های متعدد وی مبنی بر داشتن وزیر و استاندار از این طیف از همان ابتدای شروع بکار دولت نگرانی های را خلق کرد. عبدالحمید حتی اینک تقاضای داشتن یک مکان برای فعالیت گسترده در تهران را نیز از دولت مطرح کرده و برخی مسئولین دولت ظاهرا در این باره اگر موانعی در راه خود نبینند، اینکار را انجام خواهند داد. نزدیکی دولت به جریانات تندروی مذهبی در جنوب شرق با بی توجهی به درخواست ها و نگرانی های بسیاری دیگر از علمای شیعه وسنی در این باره همچنان ادامه دارد. در این میان تاکنون علمای بزرگی در قم درباره رشد جریان تکفیری و برخی اقدامات خاص دولت در سیستان و بلوچستان به دولت هشدار داده اند. نگرانی ها در این باره به حدی جدی شده است که یکی از مراجع بزرگ قم پس از اینگونه اقدامات دولت تدبیر و امید شخصا پیگیر برخی مسائل سیستان و بلوچستان شده اند.

ب: امتیازات دولت تدبیر و امید به مولوی عبدالحمید تنها به این مسائل ختم نشده است و استاندار سیستان و بلوچستان برای کسب رضایتمندی مولوی عبدالحمید با دادن پست های مهم و حساس به نزدیکان وی نگرانی ها در این باره را به اوج خود رسانده است. در این مدت بسیاری از اهل سنت انقلابی به علت اصرار استاندار سیستان و بلوچستان برای نزدیکی به مولوی عبدالحمید منزوی شده اند. درخواست مولوی عبدالحمید نیز انزوای اهل سنت انقلابی است زیرا آنها را بزرگترین مانع سد راه خود می بیند.

ج: در دولت تدبیر و امید شیب ناامنی ها در سیستان و بلوچستان دوباره سیر صعودی پیدا کرده و علائم بسیاری نیز نشان میدهد که عملیات های اطلاعاتی در جنوب شرق افزایش پیدا خواهد کرد. در حالیکه اتفاق نظر کارشناسان امنیتی مبنی بر اینکه اصلی ترین ریشه ناامنی های خاص در رشد افراط گری مذهبی و جریان تکفیری در جنوب شرق است، هنوز دولت را برای اجرایی کردن برخی قوانین بازدارنده در این باره متقاعد نکرده است. مهمترین موضوع در راستای اجرایی کردن قانون نظارت بر حوزه های علمیه اهل سنت است که به علت مخالفت مولوی عبدالحمید، دولت در این زمینه تا کنون اقدام خاصی نکرده است. در اینکه مولوی عبدالحمید چرا در این باره نگران است باید در فرصت و جایی دیگر بررسی شود ولی دولت بین رضایت عبدالحمید و امنیت مردم کدام را برخواهد گزید؟ در این باره علائم امیداوار کننده ای دیده نمی شود.

د: از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، رصد برخی جریانات نشان می دهد که جریانات افراطی اصلاح طلب که سوابق متعددی در فتنه ۸۸ داشته اند در بدنه مدیریتی سیستان و بلوچستان تقویت شده اند. بسیاری از این افراد اینک در استانداری و مراکز دیگر نقش های جدی مشاوره ای پیدا کرده اند. تقویت جریانات تندروی سیاسی در کنار تقویت جریانات تندروی مذهبی و پیوندی که این دو جریان در سالهای اخیر باهم در جنوب شرق برای پروژه های مشترک داشته اند، برای نظم و امنیت داخلی سیستان و بلوچستان یک فاجعه محسوب می شود.

و: در این میان بسیاری نگران هستند که آیا در این سفر قرار است رئیس جمهور در پازل برخی برنامه هایی که جریانات تندرو برای وی طراحی کرده اند، قرار بگیرید و بر افزایش نگرانی های امنیتی و سیاسی مردم بیفزاید یا به نحوی رفتار کند که آرامش را به مردم نگران بازگرداند. باید منتظر ماند و این سفر را رصد کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آیا روحانی در زاهدان از زخم‌خوردگان گروه‌های تکفیری دلجویی می‌کند؟
رئیس جمهور فردا و در قالب سومین سفر استانی دولت یازدهم، به سیستان بلوچستان می رود تا با مردم این استان دیدار کرده و به مسائل اجرایی مهمترین استان جنوب شرقی کشور رسیدگی کند.

رجانیوز نوشت، اما این سفر شاید در سایه اقدامات اخیر تروریستی در این منطقه اهمیت بیشتری پیدا کرده باشد. این در حالی است که در چند سال اخیر در این استان با عملیات های متعدد گروهای تکفیری ۵۰۰ نفر شهید و زخمی شده اند. نکته قابل تامل آنکه شمار قابل توجهی از عوامل این عملیات ها درس خوانده های برخی حوزه علمیه های اهل سنت در درون زاهدان و برخی شهرهای بلوچستان است که به علت عدم اجرایی شدن قانون نظارت بر حوزه های علمیه اهل سنت در سیستان و بلوچستان به راحتی هم اینک عقاید تندرو مذهبی در حال تدریس می کنند.

عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک بعد از آنکه پس از چندین عملیات تروریستی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد در جلسه ای با علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان گلایه کرد که چرا بسیاری از افراد همانند او را تاکنون متوجه افراط گری مذهبی نکرده اند. این گلایه ها در حالی صورت گرفت که خود عبدالمالک نیز در جایی دیگر از کوتاهی برخی علمای اهل سنت درباره جلوگیری از افراط گرایی و نقش بازدارنده برخی علمای اهل سنت گلایه کرده بود. در حالیکه بسیاری از علمای اهل سنت در سیستان و بلوچستان همواره گروه های تکفیری را طرد و انها را خارج از اهل سنتمعرفی کرده اند در این سالها حتی کار به جایی رسید که در برخی مراسمات رسمی مسجد مکی زاهدان که تحت نظارت مولوی عبدالحمید می باشد، اعتقادات شیعه به شرک و کفر تشبیه شد.

با وجودی که اینک دولت یازدهم روابط بسیار نزدیکی با برخی جریانات تندرو مذهبی در جنوب شرق برقرار کرده آیا رئیس جمهور محترم تنها برای تسلای دل برخی خانواده شهدای ترور این استان حاضر به دیدار و دلجویی آنها خواهند شد؟

در سال ۸۸ در یکی از اغتشاشات خیابانی در چند متری مسجد مکی زاهدان ۵ نفر از اعضای صندوق مهر تنها به جرم اینکه به نوعی کارمند وابسته به سپاه پاسداران و در مکان وابسته به این نهاد محل کارشان بود زنده زنده در آتش سوختند! در میان این سوختگان یک زن نیز بود، آیا آقای روحانی در این سفر به این خانواده ها سر خواهد زد، آنها از آن مکان جغرافیایی این جنایت سخنان قابل تاملی برای روحانی خواهند داشت.

این دلجویی گرچه عمیقا نمادین خواهد بود ولی حداقل مرهمی برای دیدارهای متعددی خواهد بود که مسئولین دولت تدبیر و امید با برخی چهره های تندرو مذهبی در زاهدان برقرار می کنند، می باشد.

امید می رود رئیس جمهور در این سفر با سخنان شفاف و قاطع درباره مقابله با هر نوع عامل گسترش تکفیری در جنوب شرق بسیاری از نگرانی ها را در اینباره از مردم مظلوم سیستان و بلوچستان دور کنند. زیرا سخنان دو پهلو در باره نحوه وحدت در سیستان و بلوچستان نمی تواند دردی از این مردم دوا کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


کارها

Information

بیان دیدگاه