اعتراض اهل سنت به سخنان آیت الله خامنه ای

19 09 2011

اعتراض اهل سنت به سخنان آیت الله خامنه ای
نوشتۀ بیژن برهمندی
.عده ای از علما و فعالین اهل سنت دریک نامه سر گشاده به موارد متعددی از تبعیضات دینی علیه اهل سنت در ایران اشاره کرده و دوران حاکمیت جمهوری اسلامی را «سه دهه نابرابری و تبعیض » لقب داده اند.کنفرانس بین المللی بیداری اسلامی در تهران که دیروز و پریروز- شنبه و یکشنبه – برگزار شد، مهمترین هدف اعلام شده اش هشدار به مسلمانان منطقه بود که فریب کشورهای غربی را نخورند و در مبارزات خود به مطالبات اسلامی متوسل شوند. در این همایش که تعدادی از روحانیون و شخصیت های دینی از کشور های اسلامی شرکت کرده بودند آیت الله خامنه ای طی سخنانی از جمله به پرهیز از اختلافات مذهبی اشاره کردو خود آنرا «توصیه ای مهم» خواند.

رهبر جمهوری اسلامی گفت «آنها که آتش تفرقه مذهبی را با تکفیر این و آن دامن می زنند اگر خودشان هم ندانند، مزدور و عمله شیطانند.» به این ترتیب آیت الله خامنه ای «نفی تبعیض های قومی،نژادی و مذهبی» را یکی از «ارکان» چند گانه نهضت های امروز کشورهای اسلامی بر شمرد.
پس از انتشار این سخنان عده ای ازعلما و هموطنان اهل سنت با انتشار نامه سرگشاده ای به رهبر جمهوری اسلامی توضیح خواسته اند. آنها در این نامه سرگشاده به موارد متعددی از تبعیضات دینی علیه اهل سنت در ایران اشاره کرده و دوران حاکمیت جمهوری اسلامی را «سه دهه نابرابری و تبعیض » لقب داده اند.
در مجله رادیوئی پژواک جامعه عبدالستار دو شوکی مدیر مرکز مطالعات بلوچستان در لندن که منتشر کننده این نامه سرگشاده هستند، درباره این نامه و چگونگی نابرابری های موجود در ایران علیه اهل سنت توضیحاتی داده است که را به شنیدن آن دعوت می کنیم.
آقای دوشوکی با توضیح اینکه به ارزیابی او هم اینک در ایران بین دوازده تا پانزده میلیون اهل سنت زندگی می کنند، به تشریح مسائل و مشکلاتی می پردازد که این بخش از شهروندان، چه در عرصه فعالیت های دینی و چه در زمینه های دیگر اجتماعی با آن روبرو هستند. او ضمن توضیح تبعیضات قومی و زبانی که شامل بخش هائی از مردم اهل سنت می شود، در عین حال به تبعیضات اجتماعی علیه آنها اشاره می کند. او می گوید در زمینه اشتغال، مسکن و آموزش و نیز محرومیت از مشارکت در مدیریت و تصمیم گیری ها اهل سنت با نابرابری های زیادی روبرو هستند. به اعتقاد عبدالستار دوشوکی به این مشکلات باید نگاه خشن امنیتی به مسائل را هم اضافه کرد که خود سرچشمه تشنج در مناطق سنی نشین است.


کارها

Information

بیان دیدگاه