برای مقابله با حوادث طبیعی در بلوچستان می توان برنامه ریزی کرد

17 04 2013

zelzele-vatan
می مکران ـزلزله قدرتمندی که سیستان و بلوجستان را لرزاند، به خاطر آن که خوشبختانه تلفات سنگینی نداشت، تعجب همگان را برانگیخت. اما این تصادف نمی تواند و نباید باعث بی اعتنائی به مسئله ای باشد که گریبانگیر مردم استان است. بلوچستان بر یکی از پر تحرک ترین گسل های زیرزمینی قرار دارد. اگر بی سرپناه بودن مردم، پراکنده بودن جمعیت، چادرنشینی در روستاها، و یا ساخت و سازهای جدید که با اصول مهندسی ساخته شده اند، در کنار عمق زلزله و دامنه ی وسیع آن باعث شد تا استان مان از خطر یک فاجعه انسانی برهد، نباید این عوامل تصادفی را به فال نیگ گرفت. با این حال باید در نظر داشت که بسیاری از دیوارهای گاه گلی، خانه های گلی و بافت قدیمی در گوشه و کنار شهرها و روستاها ویران شده اند. این که در ساعت بعدازظهر مردم در خانه هایشان نبودند و تلفات انسانی محدودی داشتیم نباد ما را به خوش باوری بکشاند. این بر مسئولین و دست اندرکاران تاثیرگذار بر سیاست های ملی و استانی است که به این وضعیت توجه کنند و مهمتر از آن این بر فعالان و جوانان آگاه هست که مردم را نسبت به خطراتی که در کمین شان نشسته آگاه ساخته و آن ها را نسبت دستاوردهای نوین علمی برای مقابله با چنین حوادث طبیعی آشنا سازند. دوران آنکه همه چیز را به تقدیر بسپاریم به سر آمده است.

آیا بهارگاه، فصل زلزله های بزرگ در سراوان است؟
اگر چنانچه به تاریخ و آرشیو اتفاقات استان سیستان و بلوچستان در دهه های گذشته رجوع کنیم متوجه نکته ای عجیب و قابل توجه خواهیم شد. در واقع بررسی های کلی نشان می دهد اکثر زمین لرزه های بلوچستان در شهرستان سراوان و بطور دقیق تر در حوالی «کوه سفید» که در نزدیکی بخش «گشت» واقع است، اتفاق می افتد…اگر چنانچه به تاریخ و آرشیو اتفاقات استان سیستان و بلوچستان در دهه های گذشته رجوع کنیم متوجه نکته ای عجیب و قابل توجه خواهیم شد. در واقع بررسی های کلی نشان می دهد اکثر زمین لرزه های بلوچستان در شهرستان سراوان و بطور دقیق تر در حوالی «کوه سفید» که در نزدیکی بخش «گشت» واقع است، اتفاق می افتد. به لحاظ زمین شناسی و برآورد کارشناسان نیز این منطقه بر روی صفحاتی بسیار فعال قرار گرفته و مستعد زمین لرزه های بزرگ و خطرناک است.

روز گذشته، 27 فروردین زلزله ای به بزرگی 7.8 ریشتر که بگفته زمین شناسان در طی یک قرن اخیر در خاورمیانه و جنوب آسیا اتفاق نیافتاده است، شهرستان سراوان را به لرزه درآورد. کانون اصلی این زلزله شهر گشت و نواحی نزدیک به کوه سفید و مرز پاکستان بوده است.

اما بررسی های بیشتر نشان می دهد در سالیان اخیر نیز زلزله های بزرگی در همین منطقه (گشت و سراوان) اتفاق افتاده است که همزمانی آن با ماه فروردین (فصل بهارگاه) و زلزله دیروز در سراوان قابل تامل است.

28 فروردین 1362 زمین لرزه ای به مقیاس 7 ریشتر در سراوان اتفاق افتاد که باز هم بنا بر اطلاعات ثبت شده، کانون اصلی آن روستای گُشت و نواحی اطراف آن بوده است، ساکنین محلی می گویند این زلزله خسارات گسترده ای در گشت و شهرستان سراوان به بار آورده است.

اواخر اسفند 1383 یا اوایل فروردین 1384 نیز زمین لرزه ای به مقیاس 6 ریشتر شهرستان سراوان را لرزاند که موجب تخریب خانه های فرسوده در روستاهای اطراف شهرستان سراوان گردید.

هرچند فصل بهار؛ زمان وقوع زلزله های بزرگ در سراوان و منطقه بلوچستان یک اتفاق باشد و یا مسئله ای علمی، اما در هرصورت امیدواریم زمین لرزه دیروز که مرکز مونیتورینگ زلزله شناسی آمریکا آن را با درجه «خیلی شدید» ثبت کرده است، مسئولین و مقامات استانی و کشوری را قانع کرده باشد تا تصمیمی مسئولانه و معقول در جهت ترمیم و بازسازی بافت فرسوده که بیش از 90 درصد بافت مسکونی شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان را تشکیل می دهد، اتخاذ نمایند.

آخرکلام اینکه؛ سرتاسر سیستان و بلوچستان بر روی خط گسل فعال قرار دارد، شهروندان این استان باید آگاه باشند که ممات و حیات آنها وابسته به حرکت صفحات بزرگی است که گاه بگاه در عرض و طول به جنبش در می آیند، بنابراین ناچارا باید هزینه های استحکام سازی منازل خود را متحمل شوند.
برگرفته از استون
zelzele-vatan
یادمان نرود کودکانی دیشب بی سرپناه خوابیدند!/ تصاویر آوارگی مردم بلوچ / بازسازی کی شروع می شود؟
برخی مسئولین با رسانه های مرکز بگونه ای سخن می گویند که انگار همه چیز تمام شده است و سخنی از همان تعداد اندک خانه های تخریبی که می گویند 15 درصد در منطقه گشت و برخی دیگر روستا ها می باشند به میان نمی آورند

در حالیکه برآورد خسارات نشان میدهد که به نسبت بزرگی زلزله در سراوان آسیب ها بسیار ناچیز می باشد ولی توجه داشته باشیم همه چیز نیز در سراوان گل و بلبل نیست!

به گزارش زاهدان پرس، برخی مسئولین با رسانه های مرکز بگونه ای سخن می گویند که انگار همه چیز تمام شده است و سخنی از همان تعداد اندک خانه های تخریبی که می گویند 15 درصد در منطقه گشت و برخی دیگر روستا ها می باشند به میان نمی آورند.

حواسمان باشد در کنار اینکه تلاش می کینم آرامش را از جامعه جنوب استان نگیرییم یادمان نرود که از همین امروز باید کار بازسازی را آغاز کنیم

چون میان سیستان و بلوچستان و برخی مناطقی که چند ماه قبل آسیب دید و همه کشور بسیج شدند تا بازسازی را سرعت ببخشند نباید فرقی باشد!

یادمان نرود کودکانی دیشب بی سرپناه خوابیدند!

دلیل کم بودن تلفات در زلزله سراوان/ آماده نبودن کشور در برابر زلزله‌های کوچک
رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه کم بودن خسارات در منطقه سراوان ناشی از ایمن بودن ساختمان‌های این منطقه در برابر زلزله نیست، گفت: عمق زیاد و دور بودن کانون زلزله از شهرهای پر تراکم عامل کم بودن تلفات زلزله اخیر استان سیستان و بلوچستان است.

دکتر عباسعلی تسنیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ادامه پس لرزه‌های منطقه سراوان افزود: در همین زمان مصاحبه پس لرزه‌ای با بزرگای 5.3 بار دیگر در منطقه سراوان را لرزاند.

رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله به بیان دلایل خسارت کم در این منطقه پرداخت و اظهار داشت: علت اینکه تلفات در این منطقه کم بوده این نبوده است که ساختمان‌های مقاومی داشته است ما برای شهرهای کوچکتر و بزرگتر برای زلزله‌های کمتر از 7 نیز نگرانی داریم.

وی دور بودن کانون زلزله از شهرهای پر تراکم را از جمله دلایل کم بودن تلفات دانست و ادامه داد: کانون این زمین لرزه در منطقه‌ای دور افتاده با تراکم اندک جمعیت بوده است.

تسنیمی عمق زیادی کانون زلزله را از دیگر دلایل کم بودن خسارات در منطقه سراوان ذکر کرد و در این باره توضیح داد: از سوی کارشناسان کانون این زمین لرزه از 60 کیلومتر تا 100 کیلومتر ذکر شده است ولی به هر حال این اعداد نشان از عمق زیاد کانون زلزله دارد.

وی با اشاره به مزایای عمق زیاد زلزله خاطر نشان کرد: این امر سبب شده است که زلزله اخیر سراوان تلفات و خسارات کمی را متحمل شود.

رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در عین حال با تاکید بر اینکه کم بودن تلفات در زلزله سراوان ناشی از آمادگی ما در برابر زلزله نیست، یادآور شد: در صورتی که این زلزله در یکی از شهرهای پر تراکم رخ می‌داد فاجعه عظیمی را شاهد بودیم.

تسنیمی با اشاره به برخی اخبار در خصوص کم بودن تلفات، اضافه کرد: در برخی از اخبار شاهدیم که اعلام می‌شود با وجود اینکه زلزله 7.7 بود ولی یک نفر بیشتر تلفات بیشتر نداشتیم و آن هم خانمی بوده که به دلیل ریزش کوه فوت کرده است.

وی یادآور شد: این گونه مطرح کردن اخبار زلزله سراوان مانند این است که بخواهیم بگوییم در برابر این چنین زلزله‌ها ایمن هستیم در حالی که کشور حتی در برابر زلزله‌های کمتر از این مقیاس هم ایمن نیست.

تسنیمی علت شدت زلزله‌ها را شکست گسل عنوان کرد و گفت: در این استان گسل‌های قابل توجهی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به گسل مکران اشاره کرد که منطقه بسیار حساس و لرزه خیز است و خوشبختانه این زلزله در شهرها رخ نداده است.

وقوع زلزله در سراوان

زاهدان – عکس/ حمید صادقی

۱۳۹۲/۱/۲۸ – ۰۴:۱۰


کارها

Information

بیان دیدگاه